Kobiety coraz chętniej szukają swojego miejsca w świecie biznesu – i super! Jednak nowe możliwości stawiają przed nami nowe wyzwania, a jednym z najważniejszych jest budowanie marki kobiecego lidera.
Dlaczego to takie istotne i jak robić to dobrze?
Przez wiele lat panowało przekonanie, że jeśli kobieta chce dorównać w biznesie mężczyźnie, musi przejąć jego wzorce zachowania. Na szczęście myślenie się zmienia i dziś wiemy już, że wcale nie jesteśmy gorsze – jesteśmy inne. By skutecznie budować swoją wartość jako lidera, warto te różnice zrozumieć i wykorzystać.
Kobieta w biznesie
Nie lubimy generalizować, jednak skłaniają nas do tego liczne badania poświęcone przedsiębiorczości kobiet. Wynika z nich, że wykazujemy mniejszą niż panowie tendencję do rywalizacji, za to chętnie nawiązujemy relacje biznesowe. Przykładamy dużą wagę do otoczenia, w którym pracujemy. Jesteśmy otwarte na różnorodność, optymistyczne, samodzielne i ambitne.
To piękne cechy, które każda z nas przejawia na własny sposób. W tej unikalności możemy szukać źródeł cennej przewagi konkurencyjnej.
Co jest dla Ciebie ważne?
Jeśli prowadzisz własny biznes, na pewno cenisz sobie rozwój. Ma on ogromne znaczenie w budowaniu marki lidera – ale czym właściwie jest marka? Mówiąc najprościej, to nasza tożsamość i sposób, w jaki ją komunikujemy. To ważne dla nas wartości, nasze unikatowe cechy, obietnice jakie składamy naszym odbiorcom. To metody, jakimi porozumiewamy się ze światem i mówimy: „oto, dlaczego jestem wyjątkowa”.
Chcemy opowiedzieć Ci o kompetencjach, które w ramach swojej marki warto rozwijać i o świetnych narzędziach kreowania wizerunku (to nie tylko media społecznościowe!), ale najpierw zadaj sobie kilka pytań:
- za co lubię siebie?
- jakie 3 wartości są dla mnie najważniejsze w biznesie?
- w jaki sposób lubię komunikować się z innymi?
- jakich umiejętności biznesowych mi brakuje?
- w czym jestem dobra?
- jaki jest mój największy lęk związany z biznesem?
- jak jest mój główny cel?
Poświęć na odpowiedź tyle czasu, ile potrzebujesz. Gdy uporządkujesz i spiszesz te kwestie, stworzysz tak naprawdę gotowe wytyczne dla własnej marki.
Markowe kompetencje
Pamiętasz, w jakich sferach biznesu kobiety z reguły lepiej odnajdują się niż mężczyźni? To relacje, otwartość na nowe rozwiązania i inne opinie, a także kreatywność. Z naszych obserwacji wynika też, że często jesteśmy naprawdę świetnie zorganizowane.
Niestety, w porównaniu do przedsiębiorczych panów, mamy większe problemy z zarządzaniem zespołem. Czasami mamy problemy z jasnym wyrażeniem swoich oczekiwań i krytyką współpracowników – tą konstruktywną, oczywiście. Jednym słowem w naszej naturze bardziej leży przewodzenie niż rządzenie.
Jak wzmocnić w sobie pozytywne cechy i przełożyć je na kanwę przedsiębiorczości, a deficyty wyrównać? Jak podnieść poziom swoich kompetencji? Zainteresuj się rozwojem tych umiejętności:
- networking w kobiecym (czyli naturalnym) stylu,
- świadoma(!) komunikacja interpersonalna,
- budowanie autorytetu,
- skuteczne komunikowanie oczekiwań,
- naturalna i strategiczna sprzedaż,
- występy publiczne,
- motywowanie przez wartości.
Narzędzia do rozwoju Twojej marki
Choć dziś myśląc o brandingu, czyli świadomym kreowaniu wizerunku marki, myślimy przede wszystkim o Internecie, zachęcamy Cię do wykorzystywania także tradycyjnych, „analogowych” metod. Połączenie tych dwóch światów pozwoli Ci odcisnąć swój trwały ślad w świadomości klientów i partnerów biznesowych, a Twoje nazwisko będzie automatycznie sygnalizowało wartość.
Jakie narzędzia możesz wykorzystać? Oto mała ściąga dla Ciebie:
- sponsoring finansowy lub merytoryczny – wsparcie ważnych dla Ciebie inicjatyw i osób,
- networking wśród innych kobiecych liderów (online oraz offline),
- inicjowanie działań odpowiedzialnych społecznie,
- prowadzenie wykładów, warsztatów, prelekcje na różnorodnych konferencjach (online oraz offline),
- publikacje z zakresu Twojego obszaru ekspertyzy,
- inicjowanie interesujących projektów branżowych i klubowych,
- współpraca z innymi liderami,
- aktywność na prestiżowych forach branżowych,
- strona internetowa i/lub blog,
- profesjonalne zdjęcie biznesowe,
- profil w mediach społecznościowych: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube,
- udzielanie innym referencji,
- własne ebooki, książki,
- polecenia na okładkach książek pisanych przez liderów w Twojej branży.
Możliwości promocji własnej marki kobiecej jest mnóstwo. Mamy nadzieję, że zainspirują Cię do aktywnego działania w tym zakresie – pamiętaj, że jak Cię widzą, tak Cię piszą. Zadbaj o to, by widziano Cię taką, jaką jesteś: fantastyczną, przedsiębiorczą kobietą.