Zależy Ci na skutecznej komunikacji? Na pewno! A czy zdarza się, że na Twoje posty, live’y albo wpisy nie ma reakcji? Pytasz siebie: “Jak to możliwe, przecież stworzyłam ładną grafikę, napisałam dobry tekst!”. A czy zadbałaś o interakcje z Twoimi odbiorcami? Nie? To do dzieła!
Możesz wstawić najpiękniejsze zdjęcie na Facebooka, napisać ładny tekst, przeprowadzać wywiady z ekspertami, wymyślać kreatywne projekty, ale bez interakcji z Twoimi odbiorcami nie sprawisz, że poczują się oni do Ciebie przywiązani, a już na pewno nie staną się Twoimi lojalnymi klientami. Jak więc to zrobić? Jest na to kilka sposobów:
Zadawaj pytania swoim odbiorcom
Zadane przez Ciebie pytania aż się proszą o odpowiedź! Twoi fani poczują, że liczysz się z ich zdaniem i opinią. Pamiętaj, musi to być proste pytanie, które wymaga prostej odpowiedzi – dzięki czemu Twój odbiorca nie będzie się obawiał, że może się ośmieszyć.
Szpilkowa rada: Jak skutecznie zadawać pytania? O to kilka przykładów:
- Post Instagramie: zadaj proste pytanie: “szpilki czy kapcie?”, “morze, czy góry”, “czekoladki, czy kwiaty”. Tutaj kieruj się zasadą: im prościej tym lepiej i staraj się aby Twój followers miał możliwość wybrania jednej z dwóch możliwości.
- Post na Facebooku: podobnie jak wyżej oraz dodatkowo stosuj ankiety, w których Twój fan będzie mógł jedynie kliknąć w odpowiedź. Możesz zaproponować dwa warianty nowego produktu, który chcesz wdrożyć albo tematykę artykułów branżowych, które planujesz pisać. Niech wiedzą, że mają wpływ na to, co się dzieje.
- Instastory: masz możliwość stworzenia prostej ankiety albo opcję z możliwością zadawania pytań Tobie. Oczywiście pamiętaj, aby udzielić na nie odpowiedzi.
- Live’y – czy na na Instagramie, Facebooku, czy na innej platformie, zadawaj pytania wszystkim, którzy są i zwracaj się bezpośrednio do osób, które Cię oglądają
- Szkolenia, kursy, wystąpienia publiczne – jeżeli występujesz przed publicznością również zadawaj pytania – proste i często takie, gdzie odpowiedź brzmi “tak” lub “nie”
Pozwól sobie zadać pytania i… odpowiadaj na nie
Pozwól sobie zadać pytanie! Na Facebooku, Instagramie i innych kanałach, a nawet przy spotkaniach face to face. Pewnie Twoi odbiorcy są ciekawi tematu, który poruszasz i chcieliby go zgłębić. Jeżeli zachęcasz do zadawania sobie pytań, świadczy to o Twojej otwartości oraz o tym, że zależy Ci na dwustronnej komunikacji, a przecież o to właśnie chodzi!
Szpilkowa rada: Wykorzystaj do tego celu live’y oraz webinary! Jest to przekaz na żywo i cechuje się dużą dynamicznością. Nie zapomnij odpowiadać, zwracając się do kogoś po imieniu.
Komentuj, lajkuj, a nawet obserwuj
Jeżeli Twój fan albo followers skomentował Twój post – nie dopuść do sytuacji, w której nie będzie żadnej rekacji. Daj like’a albo odpowiednią reakcję oraz skomentuj (i jeżeli jest taka opcja pociągnij z nim wątek, zadając np. pytanie). To samo w messengerze – odpowiadaj na każdą wiadomość, pokaż, że jesteś pomocna i zainteresowana jego pytaniem/problemem/ prośbą.
Szpilkowa rada: W przypadku Instagrama możesz nawet obserwować tych followersów, którzy są najbardziej aktywni i są Twoimi potencjalnymi klientami. Reaguj a czasem nawet komentuj ich wpisy oraz Stories. Dzięki temu zbudujesz zaangażowaną społeczność!
Daj im pole do popisu
Tutaj z pomocą przychodzi grupa na Facebooku, którą będą tworzyć razem z Tobą. Daj możliwość przedstawienia się, opowiedzenia o sobie, o tym czym się zajmują. Angażuj ich w różne akcje (pochwal się swoim przepisem, widokiem z okna, biurkiem) Niech czują, że się nimi interesujesz.
Szpilkowa rada: Stwórz raz na tydzień/ raz w miesiącu akcję promowania siebie, swojego biznesu, pasji, zainteresowań. U nas na grupie Biznes Kobiecym Okiem jest to #LINKPARTY, gdzie członkinie grup piszą o swoich biznesach.
Są to proste ale skuteczne nawyki, które warto, abyś stosowała przy codziennej komunikacji z Twoimi odbiorcami. Masz inny pomysł co to może być? Koniecznie się z nami podziel!
Relacje są bardzo ważne! I w życiu u w biznesie.