Jak używać hashtagów na Instagramie i mieć wyniki

24 styczeń 2021 | CZERWONA SZPILKA RADZI | 0 komentarzy

Nie lubisz ich, ale wiesz, że trzeba używać. Tylko po co i jak?

Mimo że są one jedną z najbardziej czasochłonnych i niewdzięcznych czynności na Instagramie, zasługują na solidny artykuł i pełne rozpoznanie mocy sprawczej. Hashtagi na Instagramie to jedno z najmocniejszych “mechanizmów” pozyskiwania nowych obserwujących i stabilnego powiększania grona swojej publiczności na Instagramie. Hashtagi zastosowane umiejętnie działają jak darmowa reklama na Instagramie i mogą przynieść spektakularne wyniki. Potrafią skierować na Twoje konto tysiące spojrzeń potencjalnych followersów i klientów. Niestety mają również swoją ciemną stronę i mogą skazać Twoje starania na niepowodzenie. Poniższy artykuł  pomoże Ci zrozumieć sposób działania instagramowych hashtagów i zaplanować strategię, która pomoże Ci dotrzeć do idealnego klienta.

Co to jest hashtag?

Hashtag to słowo lub fraza poprzedzona symbolem #. Użyty hashtag definiuje tematykę, zawartą w poście i pozwala publiczności poszukującej, odnaleźć Twoje treści na Instagramie. Tym sposobem, Twój potencjalny followers ląduje na Twoim profilu i podejmuje suwerenną decyzję o obserwowaniu Twojego konta. Szerokie zastosowanie hashtagów na Instagramie skutkuje nieustannym wprowadzaniem nowych funkcjonalności w obszarze hashtagów na Instagram. Te najciekawsze i biznesowo przydatne, opisze w dalszej części artykułu. W polskiej wersji aplikacji Instagrama spotkasz trzy formy nazewnictwa naszego tematu; hashtag, hasztag lub znacznik. Wszystkie oznaczają dokładnie to samo.

Dlaczego musisz używać hashtagów na Instagramie?

W przypadku kont firmowych i marek, które mają silną pozycje na rynku, a ich działalność jest nieustannie wspierana skutecznymi kampaniami reklamowymi i obecnością w mediach, używane hashtagi stanowią drugorzędną moc napędową konta. Jeśli jednak mamy do czynienia z początkową fazą budowania świadomości marki na Instagramie, hashtagi są najmocniejszym nośnikiem treści udostępnianej na Instagramie. Krótko mówiąc, dobrze przygotowana strategia hashtagowa, działa jak darmowa reklama na Instagramie i może być najmocniejszym “silnikiem” rozwoju konta biznesowego lub marki osobistej.

Konta biznesowe.

Tak długo, jak pracujesz na koncie osobistym, używasz hashtagów “w ciemno” ufając, że może działają. Dzieje się tak dlatego, że Instagram nie dostarcza żadnych statystyk użytkownikom korzystającym z konta osobistego. Zdecydowanie bardziej uprzywilejowane w temacie zarządzania hashtagami na Instagramie są konta firmowe. Tylko konto firmowe i konto twórcy, daje właścicielowi konta dostęp do statystyk, które prezentują skuteczność obranej strategii hashtagowej. Wskaźnik skuteczności jest wyliczany dla każdego zdjęcie i filmu, który został umieszczony na Instagramie. To właśnie tam znajdziesz szczegółowe wyliczenia, prezentujące zasięg danego posta.

Hashtagi jako część instagramowej filozofii, z dnia na dzień przybierają kolejne formy istnienia, dzięki którym możesz pozyskiwać nowych obserwujących oraz budować aktywność społeczności zainteresowanej danym tematem.

Hashtag firmowy.

Od kiedy Instagram pozwolił na umieszczenie w BIO aktywnego hashtaga (klikalnego) idea budowania hashtaga firmowego zyskała na skuteczności. Aktywny hashtag firmowy pozwala jednym kliknięciem teleportować Twoja publiczność w miejsce, gdzie może zobaczyć Twój produkt w akcji. Przykładem takiego hashtaga jest #justdoit powołane przez Nike. Marka powołuje taki hashtag dla klientów marki, którzy dumnie używają produktów danej firmy i prezentują je w swoich postach. Popularność firmowego hashtaga przyczynia się do budowania szybkiej popularyzacji marki na Instagramie i szerokiego dystrybuowania wiedzy na temat produktu. Jeśli nie posiadasz jeszcze własnego hashtaga firmowego, jest to jeden z ruchów, które warto rozważyć w najbliższej przyszłości.

Obserwuj hashtag.

To kolejna funkcja, która jest ukłonem w kierunku użytkowników Instagrama, którzy w ramach żywego zainteresowania danym tematem lub marką, mają możliwość obserwowania danego hashtaga w trybie priorytetowym. W efekcie sam Instagram podrzuca najciekawsze treści danemu użytkownikowi, tworząc dla niego Instagram jakby “na zamówienie”. Jeśli wyobraźnia podpowiada Ci, że byłoby super, gdyby Twoja publiczność obserwowała Twój hashtag, to intuicja Cię nie myli. To jest bardzo dobry kierunek, który wymaga dodatkowych starań marketingowych.

Polskie hashtagi.

Tutaj zaczynają się schody. O ile w przestrzeni anglojęzycznej znajdziesz mnóstwo hashtagów unikalnych i tematycznych, o tyle przechodząc na język polski, spektrum możliwości bardzo się zawęża. Dlatego właśnie konta firmowe, które pragną dotrzeć do lokalnego odbiorcy, mają przed sobą trudne zadanie. Bardzo popularna na polskim Instagramie, tematyka mody i urody, z jednej strony zmaga się z dużą konkurencją, z drugiej jednak strony ma dość szerokie możliwości w obrębie doboru hashtagów. Z całkiem innym problemem zmagają się twórcy kont niszowych, którzy muszą wykazać się ponadprzeciętną kreatywnością w wykorzystywaniu hashtagów. Obszary tematyczne takie jak #rekodzielo #ksiegowosc #sztuka #uslugi #kobiecybiznes #doradztwo #medycyna #biznes nie wzbudzają jeszcze na polskim Instagramie tak dużego zainteresowania, ale dają przestrzeń do wypracowania solidnej pozycji na przyszłość. Zanim do tego dojdzie, właściciele kont niszowych muszą szczególnie mocno dbać o ekspozycję swojego konta na Instagramie i poza nim. Brać udział w dyskusjach, prezentować siebie w roli eksperta i zawsze pamiętać o podpisywaniu się swoją instagramową nazwą użytkownika poprzedzoną symbolem @. Np. @marta.kaczmarski

Dlaczego Instagram blokuje hashtagi?

Poza całym swoim dobrodziejstwem hashatagi niestety mają swoją ciemną stronę mocy, która może sprowadzić cień na Twoje instagramowe starania. Hashtagi stosowanie intuicyjnie mogą ograniczyć zasięg Twoich postów do minimum i w żaden sposób nie przyczynić się do rozwoju Twojego konta. Mogą również zadziałać jak blokada, w przypadku wykorzystania hashtagu, który jest przez Instagram zbanowany, dlatego stały monitoring statystyk swoich postów jest konieczny w celu szybkiego zdiagnozowania i wyeliminowania problemu. Zdarzają się bowiem konta, które od miesięcy powtarzając ten sam błąd, nieświadomie sabotują wszystkie swoje starania.
Kolejnym, niezwykle irytującym objawem niepożądanego działania hashtagów jest ściąganie na swoje konto dużej aktywności komentarzy automatycznych, które wręcz “rzucają” się na Twój post zaraz po publikacji. Takie nieprawdziwe komentarze typu; “ super 👍”, “Ekstra konto zapraszam do mnie 🔥” skutecznie odstraszają aktywność prawdziwych użytkowników pod Twoim postem.

Konta tematyczne

Konta, które koncentrują się na dotarciu do odpowiedniego widza, charakteryzują się wysokim poziomem zaangażowania obserwujących, którzy w pewnym sensie czekają na post i od razu reagują polubieniami i komentarzami. Tak wysoka aktywność, dodatkowo wzmacnia efektywność konta. Dobrze skonstruowana strategia hashtagów przynosi szybie efekty również w przypadku kont początkujących, które zaczynają swoją instagramową podróż od gromadzenia publiczności wokół tematu swoich zainteresowań.

Sklepy na Instagramie

Moc hashtagów jest bardzo istotna dla firm, które mają w ofercie produkt fizyczny i otworzyły już sklep na Instagramie. Od kiedy Instagram w wyszukiwarce prezentuje zdjęcia opatrzone tagami zakupowymi, sklepy z dobrze opracowaną strategią hashtagową mają szansę zaistnieć jeszcze mocniej.

Poprawne korzystanie z hashtagów na Instagramie to jeden z najbardziej efektywnych sposobów dotarcia do swojego klienta i budowania długofalowych relacji na Instagramie. Poza umiejętnym wyszukaniem i dobierania hashtagów, ważną jest umiejętność zarządzania grupami hashtagowymi, tak aby ich wklejanie nie zabierało dużo czasu.

 

Marta Kaczmarski

Marta Kaczmarski

Instagram Instruktor

O CZERWONEJ SZPILCE

Kobieta w czerwonych szpilkach jest, charyzmatyczna, ambitna i odważna w realizacji celów, a jednocześnie dumna ze swojej kobiecości. Codziennie przekracza swoje możliwości i chce być najlepszą wersją siebie. Chcemy, aby takich kobiet było jak najwięcej. Dlatego właśnie powstała Czerwona Szpilka – wyjątkowa społeczność, w której kobiety  mogą wspierać się w rozwoju zawodowym i osobistym.

SZPILKOWY NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z działaniami Czerwonej Szpilki! Zapisując się do newslettera otrzymasz od nas darmowego e-booka: „30 pomysłów na posty – Facebook/ Instagram”.

Kategorie

Podobne wpisy

0 komentarzy

Funkcja trackback/Funkcja pingback

  1. Czego nie należy robić na Instagramie? - Czerwona Szpilka - […] Najczęściej osoby te nie wiedzą, jaką moc dają im #. Inną sprawą, że # są źle dobierane, ale o…

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *