6 wskazówek jak lepiej dbać o budżet firmowy

27 styczeń 2021 | CZERWONA SZPILKA RADZI | 1 komentarz

Słowo „budżet” przeraża Cię? Nie martw się, nie jesteś jedyna. Wiele osób podchodzi do tematu jak do jeża, zdecydowanie niepotrzebnie.  Dziś chcemy nieco oswoić Cię z tematem budżetu w Twojej firmie i skłonić do zastanowienia, czy w ogóle potrzebne Ci coś takiego. Damy Ci też kilka wskazówek, które być może pomogą Ci lepiej zapanować nad finansami w Twoim przedsiębiorstwie.

 

 

Po co Ci budżet nawet w małej firmie?

 

Kiedy prowadzisz swoją firmę z pewnością dbasz o niezliczoną ilość spraw, a każdego dnia podejmujesz wiele decyzji.

Czasami jednak zdarza się, że Twój jeden z głównych celów, którym jest zysk gdzieś się gubi, bo wciąż nie przynosi takiego dochodu, który zakładałaś. No bo skoro cały czas masz zlecenia, pracujesz, wkładasz całą swoją energię i zapał, starasz się najbardziej jak potrafisz a klienci to doceniają to przecież firma musi przynosić zyski. Prawda? No nie zawsze tak jest!

Niestety często jest jednak tak, że jeśli nie masz wglądu w to, co się dzieje z pieniędzmi w firmie, może być tak, że one gdzieś po prostu wyciekają, a Ty nawet nie wiesz, kiedy, jak i gdzie.

Jeżeli Twoim jedynym sposobem na rozwiązanie tej sytuacji i do zwiększenia zysków jest poszukiwanie wciąż nowych klientów lub sukcesywne podnoszenie cen zmierzasz w kierunku pracowania ponad siły albo zamknięcia firmy, która w końcu przestanie być opłacalna.

Dlatego tak ważne jest byś miała świadomość tego na czym stoisz! Musisz znać realne koszty Twojej działalności, musisz wiedzieć, ile pieniędzy na co przeznaczasz, a ile zarabiasz.

Powinnaś przeanalizować na czym zarabiasz najmniej, a na czym najwięcej, co opłaca Ci się promować i sprzedawać, a co jest w Twoim biznesie tylko produktem, do którego masz duży sentyment, ale nie przynosi niczego więcej niż dodatkowej pracy, na której i tak nie zarabiasz lub co gorsza nawet dokładasz…

Kiedy dokładnie i uważnie przyjrzysz się finansom w Twojej firmie, z pewnością zauważysz, że niektóre drobne kwoty systematycznie wydawane na tak naprawdę niepotrzebne rzeczy w skali miesiąca, a potem roku stają się całkiem sporą kwotą, która z pewnością Cię zaskoczy.

 

 

6 wskazówek jak lepiej dbać o budżet firmowy

 

1. Oddziel pieniądze firmowe od prywatnych

Większość przedsiębiorców, zwłaszcza tych działających na jednoosobowej działalności gospodarczej zupełnie o tym zapomina, albo nawet nie wie.

Teoretycznie, jeśli jesteś samozatrudniona, masz prawo mieć jedno konto bankowe, którego używasz do celów prywatnych i firmowych. Jednak w praktyce możesz w ten sposób narobić sobie tylko niepotrzebnie problemów. Niestety w razie kontroli podatkowej będziesz musiała udokumentować celowość przelewów, a być może zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych. Co gorsza, wprowadzasz do swoich finansów spory bałagan i znacznie trudniej będzie Ci dojść do ładu.

Prawda jest taka, że im więcej zarabiasz tym więcej wydajesz i bynajmniej na cele firmowe, ale na prywatne, prawda? A później, kiedy pojawi się konieczność zainwestowania czy zapłacenia rachunków firmowych, okazuje się, że konto firmowe świeci pustkami. Jest na to skuteczne rozwiązanie, które jest wskazówką nr 2.

 

2. Wypłacaj sobie pensję na inne konto

Każdego miesiąca wypłacanie sobie stałą kwotę pensji na drugie OSOBISTE konto. Dzięki temu będziesz miała porządek w finansach firmowych i osobistych. Największy plus tego rozwiązania będzie taki, że pozwoli Ci to mieć jasny obraz tego, ile pieniędzy zostało Ci na inne wydatki firmowe i będziesz mieć pewność, że zostanie Ci na comiesięczne koszty stałe tj. ZUS, podatek czy inne rachunki.

 

3. Planuj – czyli zrób dokładny budżet firmy

Czyli coś, czego większość z Nas nie chce i nie lubi robić. Jeśli Excel nie jest dla Ciebie jakąś wielką tajemnicą stwórz sobie plik o nazwie BUDŻET i zapisuj swoje comiesięczne koszty, zyski, inwestycje. Dzięki temu będziesz miała dokładny wgląd w sytuację finansową Twojej firmy. Dodatkowo będziesz mogła planować i przewidywać zyski na przyszłość, a także obserwować i analizować swoją sytuację. Jeśli zauważysz, że coś wymaga korekty będziesz mogła wprowadzać zmiany. Traktuj budżet jako narzędzie, dzięki któremu będziesz mogła stabilnie rozwijać firmę, zwłaszcza, kiedy pojawią się problemy – takie jak np. kolejna pandemia i lock down. To właśnie na podstawie swojego budżetu powinnaś podejmować strategiczne decyzje co do dalszego rozwoju firmy.

4. Oszczędzaj

Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Cóż, nasz obecny styl życia nie sprzyja oszczędzaniu, ale to wszystko jest do wypracowania. Jak tylko zaobserwujesz nadmiar gotówki, z pewnością pojawia się również pokusa, żeby podnieść sobie standard życia, sprawić sobie jakiś droższy prezent i nieco zaszaleć. Rekomendujemy Ci jednak zapewnić sobie pewną stabilność i bezpieczeństwo finansowe w postaci oszczędności, czyli tzw. poduszki finansowej. Pomyśl o odłożeniu pieniędzy na wypadek, gdyby okazało się, że przez jakiś czas Twoja firma nie będzie przynosiła oczekiwanych zysków, albo co gorsza na wypadek, gdyby coś Ci się stało i przez jakiś czas nie będziesz mogła pracować. Grosz na czarną godzinę zawsze się przyda.

5. Konto tylko na podatek

Po pierwszym miesiącu przeanalizuj dokładnie swoje wydatki. Zobacz jaki dochód w danym miesiącu wpłynął na Twoje konto, a ile wydałaś.  Właśnie w ten sposób będziesz mogła stwierdzić, które z Twoich wydatków są zupełnie zbędne i zaoszczędzić poprzez ich całkowite lub częściowe wyeliminowanie. Początkowo nie jest łatwo zrezygnować nawet z tych małych przyjemności, jednak gdy policzysz, ile kosztują Cię one w ciągu całego miesiąca, możesz mieć większą motywację do wprowadzenia zmian w następnym miesiącu.

6. Negocjuj

Negocjacje to trudna sztuka i wiele osób nawet nie próbuję swoich sił w niej, a szkoda. Być może okazało by się, że możesz oszczędzić mnóstwo pieniędzy dzięki negocjacjom. Dzięki obniżką niektórych cen u Twoich kontrahentów czy dostawców mogłabyś wygenerować oszczędności, które pozwolą Ci znacząco poprawić sytuację finansową Twojego biznesu, a z czasem zasilą konto oszczędnościowe.

Na rynku jest wiele bezpłatnych narzędzi, które pomogą opracować firmowy budżet. Internet oferuje mnóstwo takich darmowych szablonów. Jeśli dobrze sobie radzisz z podstawową informatyką, możesz od podstaw stworzyć arkusz kalkulacyjny do budżetu w programie Excel lub podobnym. Zapewniamy Cię, że nie jest to trudne.

Wierzymy, że podołasz zadaniu i w tym roku zaskoczysz samą siebie w realizacji swojego planu finansowego.

 
Jeśli ten artykuł zmotywował Cię do wdrożenia naszych wskazówek do swojego biznesowego planu fiansowego koniecznie daj nam o tym znać w komentarzu!
 

O CZERWONEJ SZPILCE

Kobieta w czerwonych szpilkach jest, charyzmatyczna, ambitna i odważna w realizacji celów, a jednocześnie dumna ze swojej kobiecości. Codziennie przekracza swoje możliwości i chce być najlepszą wersją siebie. Chcemy, aby takich kobiet było jak najwięcej. Dlatego właśnie powstała Czerwona Szpilka – wyjątkowa społeczność, w której kobiety  mogą wspierać się w rozwoju zawodowym i osobistym.

SZPILKOWY NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z działaniami Czerwonej Szpilki! Zapisując się do newslettera otrzymasz od nas darmowego e-booka: „30 pomysłów na posty – Facebook/ Instagram”.

Kategorie

Podobne wpisy

1 komentarz

  1. Katarzyna

    Bardzo fajny artykuł i cenne wskazówki. Część z nich z pewnością zastosuję u siebie w firmie

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *