Zdarza Ci się odczuwać zniecierpliwienie, frustracje czy złość w momencie, w którym tłumaczysz swój punkt widzenia, a druga osoba widzi zupełnie coś innego niż Ty? A może doświadczyłaś sytuacji, w której po rozmowie z kimś wręcz czujesz się wyczerpana tak trudno było zrozumieć, o co chodziło Twojemu rozmówcy?
Z gęsią skórką wspominasz jak idąc na urlop oddelegowałaś pracownikowi kilka zadań a efekt delikatnie mówiąc nie był zadowalający?
Jasno komunikujesz swoje intencje, nowy projekt czy zasady współpracy, a Twój współpracownik reaguje zupełnie inaczej niż zakładałeś? Jakbyście porozumiewali się w różnych językach?
Niektórzy reagują z entuzjazmem i od razu są gotowi wdrożyć nowy pomysł, inni mają mnóstwo pytań i nastawieni są sceptycznie, a jeszcze inni budują jakieś nierealne scenariusze, których nawet nie brałeś pod uwagę?
Chcesz osiągać swoje cele szybko, skutecznie i efektywnie.
Korzystasz z narzędzi wspierających w ustaleniu idealnego planu rozwoju Twojego biznesu. Ale kiedy zaczynasz go wdrażać i zapraszać inne osoby do jego realizacji okazuje się, że współpraca wcale nie jest taka łatwa. Cały plan legnie w gruzach, kiedy brakuje nam właściwej komunikacji…
Co takiego wpływa na to, że kiedy jedna osoba upraszcza to inna komplikuje? Co powoduje, że są osoby, które podejmują decyzję intuicyjnie a inne kieruję się wyłącznie logiką? Podczas realizacji projektu jeden pracownik, aby działać potrzebuje szczegółowej strategii a inny jest gotów improwizować, jeden entuzjastycznie podchodzi do realizacji projektu a inny szuka dziury w całym i zadaje mnóstwo pytań. Zastanawiałaś się, dlaczego tak się dzieje? I w jaki sposób Ty reagujesz na nowe sytuacje?
Ludzie w różny sposób przetwarzają informację. W zależności od predyspozycji poznawczych maja różne style myślenia i działania.
– Jedni szybko pokonują przeciwności i zmierzają prosto do celu. Mówią krótko i na temat. Lubią konkret. Wiedzą, czego chcą i jak to osiągnąć. Unikają niejasności, widzą czarne i białe.
– Inni więcej odczuwają niż słuchają. Na ich świat składa się ładunek emocji i uczuć. Przeglądają się w oczach innych, czytają między wierszami, znajdują kompromisowe porozumienie.
– Jeszcze inni poszukują nowego, niezbadanego i ukrytego. Eksperymentują, tworzą i niszczą, zaczynają od nowa. Podążają za wizją, myślą wielotorowo. Czasami trudno nadążyć za ich myślami.
– A są tacy, którzy spokojnie dopasowują fragmenty układanki. Z rozrzuconych kawałków tworzą spójną kompletną całość. Nie spieszą się i dają sobie czas. Rozważają, analizują, biorą pod lupę.
Cztery języki i cztery spojrzenia na świat. Cztery Style Myślenia. Możesz nauczyć zarówno siebie jak i swoich pracowników rozmawiać w każdym z nich. Na rynku jest mnóstwo metod badających indywidualne różnice wrodzonych cech i talentów. To dar języków, który możesz stosować w swoim biznesie, aby Twoje relacje zarówno ze współpracownikami jak i klientami były na jak najwyższym poziomie.
Jako Certyfikowany Trener FRIS®, narzędzia psychometrycznego badającego Style Myślenia i Działania pokazuję właścicielom firm jak wykorzystać tą metodologię w relacjach biznesowych.
Przez kilkanaście lat pracowałam w korporacji zarządzając kilkoma zespołami sprzedażowymi. Doskonale wiem, jakie są konsekwencje braku komunikacji w zespole. Liczne błędy, puste przebiegi, strata czasu na wyjaśnianie nieporozumień. Nie wspomnę o napięciach w zespole, plotkach przy kawie i przenoszeniu negatywnych emocji na innych członków zespołu, kiedy nieporozumienia zamieniają się w poważne konflikty. Ludzie zamiast pracować skupiają się na skutkach negatywnych relacji. Brak komunikacji powoli jak śnieżna kula powiększa się i jeśli nie zareagujesz w odpowiednim momencie jak lawina zniszczy Twoją ciężką pracę włożoną w rozwój firmy. W najgorszym scenariuszu ludzie zaczną składać wypowiedzenia.
Pracownicy firm, którzy skorzystali ze szkoleń opartych na FRIS® mówią, że to, co wyróżnia tę metodę od innych, to jej praktyczność i możliwość zastosowania w zespole od momentu jej poznania. FRIS tłumaczy różnice pomiędzy ludźmi w wyjątkowo prosty sposób. Diagnozując Style Myślenia i Działania w swojej firmie zrozumiesz, jakie mogą być przyczyny tego, że jedni się lubią i znajdują wspólny język, a inni wyprowadzają nawzajem z równowagi.
Jakich zatem zmian w komunikacji i współpracy możesz oczekiwać stosując narzędzia psychometryczne:
– Mniej oceniania więcej zrozumienia – w momencie spięcia ludzie myślą sobie: „odpuszczę, ten typ tak po prostu ma ☺”.
– Akceptacji różnic we współpracy – „Nie każdy musi wszystko robić tak jak ja. Ważne abyśmy się uzupełniali”.
– Świadomości swoich stylów komunikacyjnych – „Wiem jak mówić aby dana osoba właściwie rozumiała moje intencje i unikam szumów komunikacyjnych, dzięki czemu jest mniej błędów i szybciej realizujemy projekty. „
Narzędzia psychometryczne zdecydowanie są innowacyjnym rozwiązaniem coraz częściej stosowanym w biznesie. Chcesz dowiedzieć się więcej o tej metodologii? Koniecznie przeczytaj następny artykuł.
Zapraszam Cię również do zapisania się na bezpłatny warsztat online: “Poznaj style myślenia szefa, a Twoja komunikacja będzie efektywniejsza”, który odbędzie się już 20 października!
Żaneta Kajs
certyfikowany trener FRIS®