Właśnie znalazłaś w ciągłym zabieganiu 5 minut dla siebie. Tyle dobrego! Możesz wypocząć, zebrać siły, zregenerować się. Ale nie! Zamiast tego stwierdzasz po chwili, że może lepiej będzie ponadrabiać kilka zaległości z pracy lub obowiązków domowych. W sumie to dawno też nie kontaktowałaś się z ciocią z Australii i nie byłaś na dłuższym spacerze z psem. Sterta prania też czeka 2 tygodnie na wyprasowanie. Jak zatem odpocząć?

W zasadzie stwierdzasz, że w tych zaległych czynnościach też znajdujesz odpoczynek. W końcu robisz przecież to, na co masz ochotę… Ale czy na pewno?

Wróćmy może do samego początku, czyli… do genezy słowa odpoczynek. Według słownika języka polskiego:

„Odpoczynek to przerwa w jakimś wysiłku dla nabrania sił lub czas poświęcony na pozbywanie się zmęczenia, zwykle poprzez robienie tego, co sprawia przyjemność”.


Zwróciłaś uwagę na słowo przyjemność? Czy nadrabianie zaległości w obowiązkach domowych sprawia Ci przyjemność? Czy relaksujesz się przy tym? Jeśli tak, to w porządku. W końcu są osoby, które lubią odpoczywać właśnie w ten sposób. Jednak nie oznacza to, że Ty też tak musisz.

Wyznawaj swoje potrzeby

Pewnie zauważyłaś, a jeśli nie, to namawiamy Cię do obserwacji, że coraz ciężej jest nam przyznać się przed innymi, że oddaliśmy się chwili lenistwa – że znaleźliśmy czas na przeczytanie czekającej na odpowiedni moment książki; że poleżeliśmy na ogrodzie i obserwowaliśmy, jak przesuwają się obłoki na niebie. A co jest w tym złego? Dlaczego tak bardzo musimy być cały czas zabiegani? Bo inaczej jesteśmy obibokami? Zgadzasz się z tym?

Teraz pytanie do Ciebie: czy po takim „odpoczynku”, czujesz się wypoczęta? Czujesz, że dostałaś nową dawkę energii i teraz możesz góry przenosić? Czy raczej jest zupełnie odwrotnie i w zasadzie to zmęczyłaś się jeszcze bardziej?

Nikt nie jest robotem

To żaden wstyd powiedzieć głośno, że potrzebuje się przysłowiowej chwili dla siebie i relaksu. Choćbyś była najbardziej energiczną osobą, nie musiała dużo sypiać i szybko się regenerowała, to Tobie także odpoczynek jest potrzebny! Ciało, a także umysł, są wydajniejsze, gdy dostaną możliwość odprężenia się. Tę zależność może Ci potwierdzić każdy sportowiec.

Słyszałaś pewnie nieraz, jak przed dużymi zawodami sportowymi podawane są informacje, że zawodnicy mają już teraz czas odpoczynku po intensywnych treningach. Wiesz dlaczego? Bo mięśnie nabierają siły i wydajności właśnie podczas regeneracji! Trening ma je pobudzić do radzenia sobie z większym wysiłkiem i nabrania tej wydajności, ale to właśnie regeneracja jest odpowiedzialna za skutki tego treningu. Jej brak może zniweczyć nawet najbardziej dopracowany program treningowy.

Tak samo jest z Tobą i Twoimi działaniami. Wiesz, że najlepsze pomysły przychodzą do głowy właśnie wtedy, gdy umysł jest wypoczęty? Masz „świeżą głowę”, która sama podsuwa Ci odpowiednie rozwiązania!

Naucz się odpoczywać

Żeby wszystko skutecznie zadziałało na Twój organizm, musi być przemyślane i dopracowane – tak, także odpoczynek. Przyszedł teraz czas na konkrety, jak powinno się odpoczywać skutecznie? Aby później czuć tylko przypływ energii i naładowane baterie? Dobrze wykorzystane godziny odpoczynku wrócą do Ciebie ze zdwojoną siłą!

  1. Zaplanuj sobie czas na odpoczynek

Wydaje Ci się, że Twój kalendarz wypełniony jest po brzegi? Rozpisz w nim to, co masz do zrobienia priorytetowo, to, co jest ważne i to, co możesz przesunąć. Zobacz, gdzie możesz przeznaczyć czas na odpoczynek i po prostu go zaplanuj! Może Ci się to na początku wydać nieproduktywne, ale z czasem sama zobaczysz, że w innym przypadku może Ci się zdarzyć zapomnieć o odpoczynku, a tego właśnie musisz uniknąć.

  1. Przejdź w tryb offline

Naprawdę świat się nie zawali, jak będziesz chwilę niedostępna na Facebooku i innych portalach. Ale ten punkt oznacza także coś więcej. Jeżeli odpoczywasz, w jakikolwiek sposób, to również zapomnij o obowiązkach! Wyłącz służbowy telefon, a jeśli wychodzisz, to nie zabieraj go ze sobą. Odłącz skrzynkę pocztową… a najlepiej to w ogóle schowaj wszystkie telefony i komputery. Będziesz mieć podwójną korzyść, bo odpocznie nie tylko Twoja głowa, ale także OCZY! Chyba Ci na nich zależy, prawda? Ta zasada dotyczy każdej formy odpoczynku, jaką wybierzesz.

  1. Stosuj pozytywne zmęczenie – wyłącz myślenie

Nawet, gdy leżysz na pięknej trawce i nic nie robisz, może okazać się, że jednak się męczysz, a konkretniej – Twoja głowa. Czasem trzeba ją, krótko mówiąc: zresetować. Jak to zrobić najskuteczniej? Pomocny jest do tego sport. Kiedy męczysz swoje ciało, głowa skupia się na tym wysiłku oraz pracy, jaką wkłada w sterowanie całym tym układem. Dzięki temu biegnąc, się nie potkniesz, jadąc na rowerze – nie wywrócisz, a pływając – nie utoniesz. Zdarzyło Ci się kiedyś myśleć o projektach firmy, płynąc kraulem? Przy wysiłku dostarczamy też endorfin, więc po nim czujemy się szczęśliwi. Nie ważne co to będzie, każda aktywność jest odpowiednia.

Kiedy naprawdę bardzo nie masz ochoty na wysiłek fizyczny, możesz spróbować zamienić go na medytację. Ale musi to być świadoma medytacja, w której rzeczywiście się wyłączysz, zamkniesz oczy, skupisz na oddechu i pozwolisz myślom płynąć.

  1. Zafunduj sobie luksus

Dobrym sposobem jest także sprawienie sobie małego luksusu. Coś, czego nie robisz zbyt często, ale sprawia Ci to przyjemność i odpoczywasz przy tym. Taką formą może być umówienie się na masaż bądź wyjście do kosmetyczki, sauny, spa. Sama wiesz najlepiej, co Ci zrobi dobrze?

Pamiętaj, że powyższe punkty są wskazówkami, a odpoczynek zawsze ma Ci sprawiać przyjemność, inaczej to nie będzie odpoczynek.

Które punkty wdrożysz jako pierwsze? Może znasz jeszcze inne sposoby na skuteczną regenerację?


Podobne wpisy

DOŁĄCZ DO NAS NA INSTAGRAMIE!

@czerwonaszpilka
This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

There may be an issue with the Instagram Access Token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

All rights reserved Czerwona Szpilka Magdalena Szewczuk 2019 | Project design SHABLON