Wiele nas marzy o przekuciu swojej pasji w biznes, o prowadzeniu firmy i odniesieniu sukcesu. A kiedy wreszcie robimy w tym kierunku pierwszy krok, zaczynamy… wątpić. Czy jesteśmy wystarczająco dobre? Czy nam się uda? Kobieca pewność siebie w biznesie kuleje. Jak możesz to zmienić i nabrać wiatru w żagle?
Pewność siebie w biznesie, czyli wiara w swoje możliwości i w to, czym się zajmujesz, jest bardzo ważna. Gdy brakuje Ci przekonania do tego, co robisz, Twoje wysiłki sprzedażowe często spełzają na niczym… Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Melbourne wykazują, że prawdopodobieństwo sukcesu zawodowego wzrasta właśnie wraz z pewnością siebie. A im szybciej ją nabędziesz, tym szybciej zauważysz pozytywne efekty.
Jednak z jakiegoś powodu kobietom bardzo często brakuje wiary w siebie. Pewnie też kiedyś pomyślałaś „nie nadaję się do tego, nie mam szans, jestem za słaba, za stara, za młoda..”
To szaleństwo, bo przecież masz wszystko, czego potrzebujesz!
Masz pasję, którą możesz przekuć w biznes, gotowy pomysł na firmę albo gorącą potrzebę przedsiębiorczego działania. Masz zdolność nauki i zdolność adaptacji. Masz wyjątkowe cechy, które Cię wyróżniają. Masz swój styl życia, swój styl myślenia, swoją perspektywę. Czego chcieć więcej?
Dostrzegaj sukcesy i… stój prosto
Jeśli to Cię nie przekonuje i dalej boisz się, że nie jesteś wystarczająco dobra, warto nad tym popracować. Pewność siebie w biznesie, jak i w życiu można zbudować.
Zacznij od zadania sobie pytań, które znajdziesz w artykule “Marka Kobiecego Lidera – jak ją zbudować?”. Jeśli na niektóre z nich nie potrafisz odpowiedzieć – to sygnał do pracy nad poczuciem własnej wartości w biznesie. Na początek weź na warsztat swoją mowę ciała. Tak, ona nie tylko sygnalizuje poziom Twojej pewności siebie, ale może także na niego wpływać!
Stój prosto, patrz rozmówcy w oczy, a przed ważnym spotkaniem poćwicz tzw. power pose. Dzięki temu wzrośnie poziom hormonów odpowiedzialnych za poczucie, że możesz góry przenosić i od razu poczujesz się lepiej. Jeśli z kolei z natury chodzisz wolno, spróbuj przyśpieszyć. Pewne siebie osoby mają zazwyczaj żwawy krok.
Kluczowy dla pewności siebie w biznesie (i w każdej innej dziedzinie) jest również nawyk zauważania sukcesów. Zamiast skupiać się na tym, co nie wyszło Ci w przeszłości, dostrzegaj małe zwycięstwa. Możesz wykorzystać do tego na przykład słoik sukcesów – na niewielkich karteczkach zapisuj wszystko, co Ci się uda albo przyprawi Cię o poczucie dumy i wrzucaj do słoiczka. Kiedy nadejdzie gorszy dzień, wylosuj jeden sukces i uśmiechnij się. Jest dobrze!
Poczucie własnej wartości wzmocnisz także poprzez pomaganie innym. Dając coś od siebie, czujesz się potrzebna i cenna. Korzystasz Ty, korzystają inni. Kolejny pomysł na budowę wiary w swoje możliwości to… wygłupianie się. Często boimy się wyjść z biznesem do ludzi w obawie, że się ośmieszymy. Oswój ten strach, ośmieszając się celowo! Zrób głupią minę do mijanego na chodniku dziecka, zaśpiewaj pod nosem w miejscu publicznym, załóż te czerwone spodnie w kwiaty, które Ci się podobają, ale też powodują w Tobie lekki dyskomfort. Poczuj się dziwnie. Świat się nie zawali, a Ty po przekroczeniu tej granicy zacznij się nieźle bawić.
Pewność siebie w biznesie w 3 krokach
Wracając do pewności siebie w kontekście biznesu, mamy dla Ciebie trzy rady. Po pierwsze, zostań ekspertem od swojego produktu lub usługi, którą oferujesz. Nieważne, czy uczysz dzieci angielskiego, czy szyjesz bieliznę na zamówienie, a może prowadzić kancelarię prawniczą. Jeśli będziesz znać swoją ofertę na wylot – łącznie ze słabymi stronami – nikt Cię nie zagnie. Zrozum korzyści, jakie dajesz klientowi i problemy, które pomożesz mu rozwiązać.
Po drugie, zrób listę wszystkich braków kompetencyjnych. Co jeszcze powinnaś wiedzieć, żeby piąć się do góry? Jaka umiejętność byłaby przydatna? Opracuj plan nadrabiania tych braków i konsekwentnie go realizuj. Świadomość, że zwiększasz swoje kompetencje i stajesz się dzięki temu lepsza w swojej pracy, doda Ci skrzydeł. A ponieważ przekonasz się, że lista nigdy się nie kończy… czeka Cię długa, piękna przygoda. I nie ma w tym nic złego.
Po trzecie zbieraj referencje od zadowolonych klientów. Nic tak nie dodaje wiary w siebie jak świadomość, że Twój biznes realnie wpływa na życie innych. Jeśli wstydzisz się o nie poprosić osobiście, to wyślij maila albo… to Ty wystaw klientowi referencje na zachętę, jeżeli prowadzi on swoją działalność. W efekcie zyskasz nie tylko poczucie własnej wartości, ale też fajne narzędzie wzmacniające Twoją markę.
To, co robisz, jest wartościowe – musisz w to uwierzyć, by uwierzyli także inni. Nie bój się pokazać swojej pasji, swojego projektu. Nawet, jeśli odniesiesz porażkę – bo zawsze jest taka możliwość – zrobisz to z podniesionym czołem i pewnością, że następnym razem pójdzie Ci jeszcze lepiej!