Networking – jak zostać mistrzynią nawiązywania relacji?

10 lip 2021 | OKIEM EKSPERTA | 0 komentarzy

Nawiązywanie relacji to prawdziwa sztuka, która może być przy okazji… bardzo przyjemna. Niejednokrotnie przekonały się o tym uczestniczki spotkań Czerwonej Szpilki. Jak jednak wykorzystać networking na 110%, by przy jego pomocy osiągnąć swoje cele biznesowe i stworzyć wyjątkowe więzi z innymi? Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.

Networking to aktywność, która, jak chyba żadna inna w biznesie, pozwala poznać ciekawych, kreatywnych ludzi i z ich pomocą popchnąć do przodu swoją działalność. Aktywne poszukiwanie wartościowych kontaktów i, co dużo ważniejsze, podtrzymywanie relacji, może być potężną dźwignią dla Twojej firmy.

Tradycyjne spotkania networkingowe wyglądają zazwyczaj podobnie: zebrana w jednym miejscu grupa osób wymienia się wizytówkami, a każdy poświęca kilka minut na szybki uścisk ręki z innymi. W Czerwonej Szpilce natomiast przyjęliśmy nieco inny sposób nawiązywania relacji – spotykamy się w luźnej atmosferze, z otwartymi umysłami, i po prostu rozmawiamy. I choć oczywiście zebranie wizytówek dalej pozostaje efektem networkingu, to pamiętaj, że jego celem jest budowanie więzi. Jak to zrobić?

Jak przygotować się do networkingu?

Na każde spotkanie, które ma służyć networkingowi, warto się przygotować. Zanim wybierzesz się np. na śniadanie biznesowe, zastanów się, jaką wartość oferujesz innym: w czym jesteś dobra, czym się zajmujesz, jak możesz wzbogacić czyjąś działalność. Dzięki temu szybko staniesz się osobą, którą po prostu warto znać – a przecież właśnie o to chodzi. Nie musisz mieć opracowanej idealnej tzw. elevator speech, wystarczy, że uświadomisz sobie swoje mocne strony i zastanowisz się, jak je przedstawisz.

Pomyśl również, w jaki sposób możesz wydobyć podobne informacje od nowo poznanych osób. Przygotuj (choćby w głowie) krótką listę tzw. pytań-otwieraczy. Pomogą Ci one nawiązać rozmowę nawet wtedy, gdy jesteś nieśmiała i introwertyczna. Do takich pytań mogą należeć:

Jak rozpoczęłaś swoją karierę?
– Jaka jest twoja pasja?
– Co motywuje cię do pracy?
– Co najbardziej lubisz w swojej pracy?

Ważne, byś przygotowała się do networkingu także… psychicznie. Choć poznawanie nowych ludzi jest ekscytujące, wiele z nas potrafi onieśmielić. Jeśli tak dzieje się w Twoim przypadku, to pamiętaj, że każdy z członków spotkania ma dokładnie taki sam cel jak Ty – chce nawiązać fajne, ciekawe znajomości. Otwórz więc głowę i serce, daj się ponieść fali pozytywnych emocji, a wszystko będzie dobrze.

Networking – jak zostać mistrzynią?

Podstawowy błąd, który często kosztuje nas cenne relacje? Zbyt dużo mówimy, zbyt mało słuchamy. Networking to świetna okazja, by popracować nad sztuką konwersacji. Nastaw się na poznawanie innych, odkrywanie ich pasji i kompetencji. Zadawaj pytania, bądź wnikliwa. Dzięki temu nie tylko sprawisz świetne wrażenie, ale również zdecydowanie łatwiej będzie Ci przekuć nowe kontakty w trwałe znajomości biznesowe korzystne dla obu stron.

Zwróć też uwagę na tempo networkingu – powinno być dokładnie takie, jakie odpowiada Tobie, a niekoniecznie organizatorowi spotkania. W 9 przypadkach na 10 warto postawić na jakość, nie na ilość. Szczególnie, jeżeli nawiązywanie kontaktów nie przychodzi Ci naturalnie, nie wyznaczaj sobie celu poznania wszystkich obecnych na spotkaniu. Zamiast networkingu postaw na tzw. friendworking. Rozmawiając z ludźmi, wybierz jedną lub dwie osoby, które wzbudziły Twoją szczerą sympatię, i to z nimi staraj się zbudować jak najlepszą relacje. Zadaj sobie pytanie: Czy ta osoba mogłaby zostać moim przyjacielem? Takie podejście zdejmie z Ciebie stres i zwiększy prawdopodobieństwo, że w dłuższej perspektywie nowe znajomości przyniosą wymierne korzyści.

O czym jeszcze warto pamiętać? O uśmiechu, naturalności. Daj się poznać od swojej najlepszej, najbardziej autentycznej strony. Jesteś wyjątkową osobą, dlatego nie ukrywaj się za maską przygotowanych wcześniej formułek – one mają Ci pomóc, ale nie zjednają Ci sympatii, jeśli nie dołożysz do nich pełnej garści szczerości.

Networking nigdy się nie kończy

Czas po spotkaniu jest czasem przed spotkaniem, o czym zdarza nam się zapomnieć. W trakcie networkingu świetnie się bawimy, wymieniamy się wizytówkami, rozmawiamy, a potem… cisza. Stara jak świat zasada mówi natomiast, że po spotkaniu mamy 72 godziny na ponowne nawiązanie kontaktu i warto się do niej stosować.

Wszystkie nowe kontakty zapisz w swojej książce adresowej, wyślij zaproszenia do znajomych na Facebooku czy LinkedIn, napisz przyjazne maile. Potraktuj networking jako bieg długodystansowy – stale wzmacniaj kontakt zapoczątkowany na spotkaniu. To właśnie dzięki relacjom, a nie wymianie wizytówek, buduje się najlepsze współprace. Jeśli na spotkaniu ktoś szczególnie Cię zainteresuje i poczujecie, że możecie sobie pomóc (niekoniecznie w tej chwili), skontaktuj się z tą osobą, umów na kolejne, już bardziej kameralne, spotkanie. Teraz wszystko jest w Twoich rękach!

Czerwona Szpilka organizuje kobiece spotkania networkingowe w samym sercu Wrocławia. Potężna dawka wiedzy, inspiracji, smakowity poczęstunek, wspaniała atmosfera oraz oczywiście networking gwarantowany!

Sprawdź kiedy odbędzie się najbliższe spotkanie: https://czerwonaszpilka.pl/czerwona-szpilka-w-miescie/

i… daj się poznać!

 

O CZERWONEJ SZPILCE

Czerwona Szpilka to firma, która łączy w sobie Kobiecy Klub Biznesowy, Butikową agencję marketingową– Czerwona Szpilka Media, Dział eventowy – Czerwona Szpilka Events.

Misją Czerwonej Szpilki jest wspieranie przedsiębiorczych kobiet w rozwoju osobistym i biznesowym poprzez networking, programy edukacyjne oraz usługi dla biznesu.

 

SZPILKOWY NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z działaniami Czerwonej Szpilki! Zapisując się do newslettera otrzymasz od nas darmowy rozdział e-booka: “Siła networkingu”.

Kategorie

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SZPILKOWY NEWSLETTER

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz darmowy rozdział e-booka:

 “Siła networkingu”