Każdego dnia robimy mnóstwo rzeczy. Jesteśmy w ciągłym biegu, a doba codziennie okazuje się za krótka. Często bywa jednak, że choć byliśmy zajęci wieloma tematami, pod koniec dnia miewamy uczucie, że nic wartościowego nie udało nam się zrobić. Zaraz po tym przychodzi weryfikacja naszych działań w postaci efektów – zadowalających lub nie. Jak więc jak zarządzać swoim czasem, aby nie mieć uczucia, że przecieka nam przez palce? W jaki sposób zacząć efektywnie wywiązywać się ze swoich obowiązków?

Jeśli postrzegasz swoje życie jako cenne i znaczące, to cenisz swój czas. Wyeliminuj godziny spędzone na zbędnych czynnościach i naucz się skupiać na priorytetach

– Bob Proctor.

Wyznacz mierzalne cele

To podstawa każdego działania, które ma zakończyć się sukcesem. Najpierw musisz wiedzieć, co właściwie chcesz osiągnąć, w jakim czasie i ustalić, co będzie wyznacznikiem tego, że cel został osiągnięty. Cel musi być sformułowany dokładnie i konkretnie – najlepiej będzie, jeśli go zapiszesz. Nie ma tu znaczenia, czy cel jest duży i czasochłonny, czy mały i niepochłaniający wiele czasu. Miej zawsze przy soboe notes lub kalendarz i zapisuj na bieżąco, co masz do zrobienia i w jakim terminie. Dzięki temu o niczym nie zapomnisz i w chwilach zwątpienia, czy natłoku zajęć, będziesz w stanie o wszystkim pamiętać.

W konstruowaniu celów pomocna będzie metoda SMART. Cele muszą być sformułowane w sposób prosty (S – simple), podzielone na mierzalne etapy (M – measurable), możliwe do osiągnięcia (A – achievable), ważne dla Ciebie (R – relevant) oraz z określonym terminem realizacji (T – timely defined). Przykład – Od lipca tego roku będę czytać przynajmniej 50 stron wybranej książki dziennie – zamiast – Muszę zacząć więcej czytać.

Określ priorytety

Zasada Pareto głosi, że 80% efektów można uzyskać wykonując jedynie 20% swoich zadań. Chodzi o to, by skupić się w pierwszej kolejności na rzeczach najistotniejszych. W jaki sposób tego dokonać, jeśli w danej chwili wydaje się nam, że wszystko jest jednakowo ważne? Przyda Ci się tutaj macierz Eisenhauera – narzędzie do ustalania priorytetów i usprawienia organizacji pracy. Oceń swoje obowiązki pod kątem dwóch kryteriów – ważności oraz pilności, a następnie podziel je na ważne i pilne; ważne, ale niepilne; nieważne i pilne oraz nieważne i niepilne. Z tych ostatnich zrezygnuj najlepiej od razu – są to często pożeracze czasu, które nie mają pozytywnego wpływu na efekty Twoich działań. Wyonywanie pracy zacznij od pilnych i ważnych, a ważne i niepilne zaplanuj. Nieważne i pilne natomiast w miarę możliwości oddeleguj.

 

Tu i teraz

Czymkolwiek się zajmujesz, rób to na 100%. Poświęć pracy, którą wykonujesz głębokie skupienie, a zadanie wyonasz o wiele lepiej i sprawniej. Bycie tu i teraz jest bardzo pomocne w wielu aspektach naszego życia – kiedy jesteś w pracy, bądź w pracy. Kiedy się relaksujesz, relaksuj się. Częsty błąd, który popełniamy, to – w pracy myślimy o relaksie, a podczas próby relaksu myślimy o pracy. Nie tędy droga!

Filozofia KAIZEN

Kaizen w języku japońskim oznacza „dobrą zmianę”, a praktyce oznacza metodę małych kroków. Filozofia ta głosi, że do celu można dojść dzięki systematycznemu stawianiu małych kroków. Wielu z nas chciałoby osiągnąć swój cel od razu, ale wszyscy dobrze wiemy, że wszystko wymaga czasu. Lepiej uważnie stawiać małe kroki i z każdym krokiem być bliżej doskonałości, niż biec do przodu bez opamiętania. Takie działanie przyniesie o wiele lepsze i długotrwałe efekty.

Mamy nadzieję, że przytoczony cytat Boba Proctora i nasze wskazówki pomogą Ci lepiej zarządzać swoim czasem, by każdego dnia być coraz bliżej swoich celów.

 

 


Podobne wpisy

All rights reserved Czerwona Szpilka Magdalena Szewczuk 2019 | Project design SHABLON