Działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (z ang. corporate social responsibility) z roku na rok zyskują na popularności. Firmy chętnie chwalą się praktykami z zakresu CSR, ponieważ wzmacniają oraz ocieplają one wizerunek marki. Pomaganie się po prostu opłaca 🙂
W warunkach rosnącej konkurencji dobry wizerunek staje się fundamentem wyróżniającym podmiot gospodarczy, który w konsekwencji decyduje o sukcesie organizacji. To właśnie wizerunek ma olbrzymi wpływ na decyzje zakupowe klientów. Jak pokazują badania Cone Communications/Ebiquity aż 91% ankietowanych z całego świata oczekuje od firm czegoś więcej niż tylko zarabiania. Co więcej, 64% klientów chętniej wybiera te marki, które kojarzą się z wizerunkiem odpowiedzialnej firmy (źródło: http://www.conecomm.com/research-blog/2015-cone-communications-ebiquity-global-csr-study).
Istnieje szereg instrumentów, które mogą być wykorzystywane w procesie budowania/ umacniania wizerunku marki. W ostatnich latach najpopularniejszym narzędziem stały się działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Jest to idea, według której przedsiębiorstwa łączą swoją działalność i politykę organizacyjną z interesami społecznymi oraz różnymi grupami interesariuszy. W obecnych czasach celem biznesu jest nie tylko zysk, ale również działania na rzecz wspólnego dobra. Według Cone Communications/Ebiquity aż 84% klientów decyduje się wybrać określony produkt, jeśli może wesprzeć w ten sposób cel, z którym się identyfikuje. (źródło: http://crnavigator.com/materialy/bazadok/421.pdf) Działania CSR nie są zarezerwowane tylko dla olbrzymich przedsiębiorstw – dla małej, czy średniej firmy może być niezwykle wartościową formą dotarcia do odbiorców. Współpracując ze znanymi instytucjami pozarządowymi, przedsiębiorstwa docierają również do mediów i popularnych portali, które są niezwykle ważnym ogniwem w procesie budowania wizerunku marki. Pew Statisticsts twierdzi, że 80% internautów zmienia zdanie o produkcie i marce pod wpływem opinii znalezionych w sieci.
Zaufanie to podstawa
Jeszcze nigdy zaufanie do marki nie miało takiej wartości jak dziś. Przedsiębiorstwa, które kierują się ideą społecznej odpowiedzialności biznesu stają się bardziej atrakcyjne oraz wiarygodne na rynku biznesowym i pracowniczym. Coraz więcej osób wspiera działalności charytatywne. Jak pokazują badania MacKenzie “By The Numbers”, 2017 aż 77% milenialsów angażuje się w dobroczynność oraz „czynienie dobra” i tego samego oczekuje od swoich pracodawców (źródło: https://www.mackenziecorp.com/millennials-corporate-social-responsibility-by-the-numbers/). Rekruterzy potwierdzają znaczenie wpływu wizerunku firmy na procesy rekrutacyjne.
Chcę pomagać – ale jak to zrobić?
Aby wzmocnić swój wizerunek, przedsiębiorstwa często wspierają wybraną organizację charytatywną jak np. Fundację „Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową”, która już od 28 lat pomaga dzieciom chorym na raka. Przez ten czas wsparła kilkadziesiąt tysięcy dzieci chorych na nowotwory z całej Polski.
Jako specjalista ds. komunikacji zewnętrznej w Fundacji widzę, że firmy chętnie angażują się na wiele sposobów. Jednym z nich jest darowizna pieniężna. Tak naprawdę liczy się każda złotówka, każdy dolar – każda zebrana suma pieniężna jest na wagę złota bo dzięki niej możemy wspierać leczenie dzieci chorych na raka, małych pacjentów kliniki Przylądek Nadziei.
Aby móc pomagać i wspierać, nie trzeba przekazywać darowizny. Wiele instytucji chętnie angażuje się w różnego rodzaju zbiórki prezentów – zabawki, miśki, potrzebne artykuły higieniczne, czy kosmetyki. W ciągu całego roku jest wiele okazji, aby obdarować małych pacjentów Przylądka – Dzień Dziecka, urodziny, święta. Zawsze sprawia im to ogromną radość.
Kolejnym ze sposobów pomagania jest sponsoring. W ciągu roku organizujemy kilka dużych wydarzeń, takich jak Koncert Nadziei, czy Korowód Nadziei, z których całkowity dochód przeznaczamy na pomoc małym pacjentom kliniki. Aby móc zorganizować imprezę charytatywną potrzebne jest nam wsparcie finansowe przedsiębiorstw.
Często zdarza się, że instytucje organizują ciekawe wydarzenia z których dochód przeznaczają na pomoc dzieciom z Przylądka Nadziei. W każdą tego typu inicjatywę angażujemy się i wspieramy organizatorów z zakresu marketingu i promocji.
Wiele firm wspiera nas przy kampaniach jednoprocentowych, pomagając nam ją nagłośnić np. poprzez udostępnienie czy ekspozycję materiałów promujących akcję. W tym roku wymyśliliśmy kampanię viralową o nazwie #pokaPITa, rozgrywaną w popularnych mediach społecznościowych, do której poza znanymi celebrytami i influencerami dołączyło pokaźne grono przedsiębiorstw (takich jak Mercedes, NOKIA, czy Czerwona Szpilka). Ich zadaniem było zrobienie sobie zdjęcia z PITem lub kartką z nazwą akcji i wstawieniem go na wybrany kanał. Celem tej akcji było szerzenie idei pomagania dowolnej organizacji pozarządowej.
Jednym ze sposobów wzmacniania wizerunku firmy jest wykorzystanie swoich kompetencji. Każde przedsiębiorstwo jest specjalistą w swojej dziedzinie. Cieszymy się, że chętnie dzielą się swoją wiedzą z dziećmi, dostarczając im niezwykłych emocji i wrażeń.
Popularnym sposobem na pomaganie jest stworzenie dedykowanego produktu brandowanego, z którego część dochodów jest przeznaczona na cel charytatywny. Przykładem takiego produktu, jest Pakiet Nadziei: Kolor i Kształt, który został stworzony przez Czerwoną Szpilkę.
Istnieje wiele innych sposobów na pomaganie i wspieranie wybranej instytucji pozarządowej, jak chociażby wolontariat pracowniczy. W zamian za zaangażowanie firm wspieramy ich w kreowaniu pozytywnego wizerunku, np. poprzez zamieszczenie logotypów przedsiębiorstw na stronie www, oraz publikowanie informacji o współpracy na naszych popularnych kanałach społecznościowych czy materiałach promocyjnych.
Bądź na topie
Dzięki aktywnym działaniom w obszarze CSR, firma może skutecznie wyróżniać się na tle konkurencji. Społeczna odpowiedzialność biznesu wpływa na budowanie otwartej, prospołecznej kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa, oraz wzmocnienie zaangażowania i lojalności pracowników.
Jak robić biznes, to z sercem 🙂
Justyna Zalewska
specjalista ds. komunikacji zewnętrzenej w Fundacji "Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową", freelancer z zakresu marketingu, reklam video i public relations