Brak czasu to jedna z najczęściej wskazywanych przyczyn zaniechania prowadzenia firmowego konta na Instagramie. Ze wszystkich szkoleń, jakie miałam przyjemność prowadzić dla wlascicieli biznesów, największą popularnością cieszą się moduły, które pozwalają zaoszczędzić czas.
Z drugiej strony intuicyjnie wiemy, że konto musi „wyglądać”. Odbiorca oczekuje od nas profesjonalizmu, a my chcemy nim emanować, również na Instagramie. Tym sposobem dotknęliśmy dwóch najistotniejszych aspektów prowadzenia konta firmowego. Z jednej strony nie mamy czasu, a z drugiej strony nie chcemy na Instagramie wyglądać jak amatorzy. Cały ten artykuł jest rozwiązaniem obu tych trudności. Jeśli chcesz budować profesjonalnie wyglądające konto przy minimalnym nakładzie czasu, to kontynuuj czytanie i podkreślaj jaskrawym kolorem punkty, które szczególnie przemawiają do Ciebie.
PROFESJONALIZM
Czym się objawia profesjonalizm i co składa się na pierwsze wrażenie Twojego odbiorcy. Omówię to dla Ciebie, używając celnych słów kluczowych.
Ładnie
W tym jednym słowem można najprościej wyrazić to, jak powinien wyglądać instagramowy feed. Feed to inaczej siatka, ułożona ze zdjęć. Mozaika zdjęciowa, którą widzi każda osoba wchodząca na Twoje Instakonto. Często, umieszczając na Instagramie pojedyncze zdjęcie, jesteśmy tak zachwyceni jego urodą, że nie zwracamy uwagi na to, jak ono będzie sprawdzało się w kompozycji całej siatki. Myślę o tym zawsze w ten sposób. Twój instagramowy feed to okładka Twojego biznesu. Okładka, która emanuje tym, z czego jesteś najbardziej dumna. A teraz bardzo praktyczna rada. Im jaśniej, tym lepiej. Kompozycja stworzona z jasnych, świetlistych zdjęć o wiele lepiej prezentuje się na małym ekranie telefonu. Prosty trik konsekwentnego rozjaśniania zdjęć będzie miał bardzo korzystny efekt dla ogólnego wyglądu siatki. Na zdjęciu prezentuję bardzo użyteczny przycisk, który nazywa się prześwietlenie, i jest funkcją edycji każdego zdjęcia, które wrzucasz na Instagram.
Tak jak inni
Oto pułapka, w którą wpadamy, gdy nie mamy oryginalnego pomysłu na prowadzenie firmowego konta. W efekcie podejmujemy decyzję, że będziemy prowadzić konto tak, jak inni. Większość kont salonów fryzjerskich składa się ze zdjęć głowy sfotografowanej od tyłu. Salon stylizacji paznokci pokazuje tylko paznokcie, linergistka – tylko brwi itd. Zapominamy, że celem prowadzenia instagramowego konta jest zapraszanie nowych klientów i budowa zaufania. Trudno budować zaufanie tam, gdzie nie widać twarzy właścicielki, uśmiechniętych pracowników, wytwornego salo nu czy profesjonalnych produktów. Wszystkie te aspekty, które są obietnicą fachowości i dobrze spędzonego czasu, powinny znaleźć swoje miejsce na Instagramie.
Mit
Największym instagramowym mitem, który blokuje nas przed skutecznym używaniem tego narzędzia, jest przeświadczenie, że musisz posiadać ogromną liczbę obserwujących. Jeśli prowadzisz biznes o globalnym zasięgu, oczywiści ! Rosnąca liczba zaangażowanej publiczności jest świadectwem popularności i sukcesu. Jeśli jednak prowadzisz niewielki biznes o zasiegu lokalnym, to Twoim celem jest zdobywanie zainteresowania lokalnej społeczności oraz zaproszenie do obserwowania Twojego konta wszystkich obecnych klientów.
Lokalnie
Lokalnie oznacza tam, gdzie jesteś, tam należy przyłożyć całą pracę promującą Twój salon. Możesz to wykonać kilkoma prostymi ruchami. Zanim jednak przyjdziemy do bardziej za awansowanych technik, sprawdź, czy w Twojej krótkiej notce biograficznej BIO są wyraźnie napisane miejscowość i adres Twojego salonu. Pamietaj, aby te dane koniecznie uzupełnić i dodatkowo zadbać o precyzyjne dane kontaktowe, uzupełniając swój firmowy profil na Instagramie.
Wołaj zdjęciami
Jeśli chcesz zawołać lokalnie, to wyjdź z aparatem fotograficznym i pomóż klientowi siebie odnaleźć. Pokaż, jak pięknie prezentuje się Twoje biuro z zewnątrz. Pokaż, że jest gdzie zaparkować samochód. Cyknij fotkę na tle bardzo znanego obiektu w Twoim mieście, tak by na pierwszy rzut oka pokazać, że jesteś tu, że jesteś stąd. Każde zdjęcie, które świadczy o tym, że jesteś tutejsza, bardzo dobrze zadziała dla Twojego biznesu, ponieważ zwróci uwagę osób przeglądających Instagrama lokalnie, nawet jeśli w tym momencie nie szukają Twojej usługi.
Tagi
Na Instagramie jest szeroka możliwość oznaczania swoich zdjęć znacznikami lokalnymi. Nazywamy je GEOtagami. Mają one za zadanie szybkie zlokalizowanie Twojego adresu i przy okazji eksponowanie Twoich zdjęć przed oczy osób, które na Instagramie szukają czegoś lokalnie. Twoim zadaniem jest tam być. Tego typu oznaczenie wykonuje się tuż przed umieszczeniem zdjęcia na Instagramie. Zatrważający jest fakt, że tak mało salonów dodaje lokalizację do swojego zdjęcia. Nawet jeśli ktoś na takie zdjęcie trafi, to kompletnie nie może zlokalizować położenia salonu i zakłada, że to z pewnością gdzieś daleko. Podobnie wygląda sprawa z hashtagami, czyli znacznikami, które uzupełniają każdy opis Twojego zdjęcia. Tutaj hashtagi typu #zamość #zamoscgirl czy #kochamzamosc zadziałają dla Ciebie lepiej niż hashtagi popularne, takie jak #love czy #kawa .
Promocja
Instagram z poziomu samej aplikacji jest idealnie przystosowany do zakładania promocji o zasięgu lokalnym. Aplikacja automatycznie odnajduje Twoją lokalizację i jednym kliknięciem pozwala Ci rozpropagować Twój post lub Instagram Story, określając jedynie promień zasięgu oraz budżet.
Czas
Wcale nie musisz dawać codziennych postów na Instagra- mie, nawet jeśli widzisz u innych, że robią to non stop. Postaw na jakość i dostarczaj tylko takich zdjęć i treści, które mają wspierać Twój biznes. Wszystkie zapchajdziury wrzu- cone pod wpływem presji, że trzeba coś wrzucić, nie budują Twojego wizerunku. Podam teraz kilka ciekawych funkcji, które pozwolą Ci zaoszczędzić czas i utrzymać wysoką ja- kość. Jeśli chcesz rozwinąć swoje kompetencje w obszarze profesjonalnego prowadzenia konta, to koniecznie odwiedzić mój kanał na YouTube – Instagram Instruktor.
Drafty
Instagram ma ukrytą funkcję, której nie widać na pierwszy rzut oka. Ta funkcja nazywa się draft lub wersja robocza. Pozwala ona na przygotowanie całego posta lub nawet zaplanowanie kilku postów na zapas, które czekają w gotowości w wersji roboczej. Dzięki tej funkcji w momencie szczególnego natchnienia możesz przygotować kilka postów, zapisać je w wersji roboczej, a później jednym kliknięciem umieścić na Instagramie, z uwzględnieniem optymalnego czasu wstawiania postów. Jak dotrzeć do funkcji draft? W momencie, gdy ukończysz pisanie całego posta i zaczniesz się z niego wycofywać, używając przycisku „cofnij”, w pewnym momencie pojawi się na ekranie funkcja „zapisz w wersji roboczej”. Ponieważ Instagram sam w sobie nie zawiera żadnych narzędzi automatyzujących, tak zapisany post trzeba umieścić ręcznie, ale zajmuje to tylko kilka sekund.
Planoly
Jeśli marzy Ci się na Instagramie bardziej profesjonalne wsparcie w obrębie planowania postów i aranżowania swoich zdjęć, to bardzo polecam aplikację PLANOLY. Nie dość, że jest to aplikacja w dużym obszarze darmowa, to jeszcze jest zbawieniem dla tych, którzy wolą pracować na dużym ekranie komputera. Planoly pozwala Ci zaplanować posty na przyszłość, gromadzić zdjęcia przeznaczone na Instagram, zapisywać dobre pomysły, a z poziomu aplikacji możesz nawet zaplanować automatyczne posty. Jeśli zdarzają Ci się momenty, w których absolutnie nie masz czasu na media społecznościowe lub normalnie chcesz sobie od nich odpocząć, możesz nawet na cały tydzień ustawić automatyczne posty. Przypominam, że tego rodzaju funkcje są dostępne tylko dla kont firmowych na Instagramie.
Archiwum
Na zdjęciu pokażą dokładnie, gdzie tego szukać, i to będzie prawdopodobnie najbardziej optymistyczna wiadomość. Instagram zachowuje w archiwum wszystkie Twoje Instagram Story. Kiedy wprowadzili tę funkcje, od razu pomyślałam, że zrobili to dla tych najbardziej zajętych. Archiwum pozwala Ci wskrzesić, powołać na nowo film, który wygasł po 24 godzinach. Bardzo często w archiwum masz mnóstwo wartościowych filmów, które dotarły do małej części Twojej publiczności. Kiedy jesteś pochłonięta swoimi zadaniami, jednym kliknięciem możesz wrzucić na Instagram Story dawny film. Tym sposobem pomimo braku czasu, utrzymujesz kontakt ze swoją publicznością.
DM
DM to instagramowe określenie Messengera. Na Facebooku mamy Messengera, a na Instagramie DM. Tam można zostawić wiadomości i bardzo sprawnie komunikować się tekstem pisanym lub szybkim nagraniem głosowym. Jeśli widzisz w swojej instagramowej skrzynce pierwsze wiadomości od klientów, to oznacza, że idziesz w bardzo dobrym kierunku. Instagramowy DM jest bardzo wygodnym narzędziem i wiele osób z niego korzysta. Wysyła powiadomienia dźwiękowe i jest pod ręką, bo w telefonie, dlatego dostarczenie wiadomości jest niemalże natychmiastowe. Jeśli zaczniesz sprawnie komunikować się DM-em, to zadbaj o to, aby wszelkie zapytania były obsługiwane natychmiastowo. Możesz to robić bardzo szybko nawet bez angażowania kciuków, ponieważ DM pozwala wysyłać wiadomości głosowe.
Miałam okazję współpracować z Martą podczas konsultacji indywidualnej. Wiedza jaką otrzymałam jest bezcenna!