Strona www – podstawa skutecznej komunikacji

21 lut 2021 | OKIEM EKSPERTA | 0 komentarzy

Niezależnie od tego, jak dobrze radzisz sobie w kreowaniu swojego wizerunku na portalach społecznościowych, z pewnością dostrzegasz potrzebę posiadania własnej strony. Być może jesteś zmęczona ciągłymi zmianami w funkcjonalnościach bądź ograniczeniami stawianymi przed użytkownikami portali społecznościowych, a może po prostu chcesz wejść na kolejny poziom. Powód jest tak naprawdę nieistotny. Ważne jest, byś zrobiła to dobrze!

Tworzenie stron internetowych to nie nauka ścisła, a błędy zdarzają się nawet najlepszym. Nie wszystko może pójść po Twojej myśli. A jednak możliwości, jakie daje posiadanie własnej strony internetowej rekompensują wszystkie ewentualne niedogodności.

Dzięki posiadaniu własnej strony sama decydujesz o tym, co i jak prezentujesz odwiedzającym. Możesz treści do woli dodawać, usuwać, edytować. Nie oznacza to, że nie ma żadnych ograniczeń, ale z pewnością są one mniejsze niż przy korzystaniu z portali społecznościowych.

Własną stronę możesz stworzyć na kilka sposobów:

  • przy pomocy dedykowanego serwisu blogowego (np. blogspot.com);
  • przy pomocy dedykowanego serwisu hostującego strony (np. wix.com);
  • postawienie strony samodzielnie na darmowym bądź zakupionym serwerze;
  • zlecenie wykonania strony profesjonalnej firmie;
  • zlecenie wykonania strony freelancerowi.


Na temat pierwszych dwóch rozwiązań nie będziemy się na razie rozpisywać, ponieważ te rozwiązania również wiążą się z wieloma ograniczeniami. Jest to również rozwiązanie mało profesjonalne. Zewnętrzne serwisy mogą na przykład wyświetlać na Twojej stronie swoje treści (również reklamowe), co może wiązać się z pewnym ryzykiem. Załóżmy, że prowadzisz stronę promującą Twoje usługi, a na stronie wyświetla się reklama konkurencji. Koszmar przedsiębiorcy, prawda? Podobnie ma się rzecz z “darmowymi” serwerami. Można jeszcze takie znaleźć, ale obowiązuje tam zasada “coś za coś”. Ty udostępniasz unikalne treści i generujesz odsłony, a właściciele serwera wyświetlają Twoim odbiorcom reklamy. My zatem skupimy się na rozwiązaniach płatnych – tym bardziej, że obecnie serwer można zakupić już za przysłowiowe grosze. To pozwala niskim nakładem finansowym przynajmniej spróbować swoich sił.

Zanim zaczniesz tworzyć treści na swojej nowej i bajecznie pięknej stronie internetowej, czeka Cię podjęcie dwóch ważnych decyzji. Jaki będzie adres twojej strony w internecie (domena) oraz jaki serwer będzie odpowiedni.

Jaką domenę wybrać?

Podczas wyboru domeny zastanów się, czy chcesz docierać do odbiorców lokalnie czy globalnie. Musisz bowiem podjąć decyzję, czy kupić domenę regionalną (np. z końcówką .wroclaw.pl, .dolnyslask.pl), polską (końcówka .pl), europejską (z rozszerzeniem .eu), a może globalną – .com. Być może uważasz, że to nie jest istotne, jednak nic bardziej mylnego! Ten wybór będzie miał znaczny wpływ na wyświetlanie wyników w wyszukiwarkach dla użytkowników opierających szukanie w oparciu o lokalizację.


Zastanów się również nad tym, jaką frazę wybrać na adres Twojej strony. Jeśli nazywasz się Joanna Kowalska i zajmujesz się pisaniem bajek dla dzieci możesz kupić domenę kowalska.pl, bajkidladzieci.pl, bajkowo.pl … etc. Ogranicza Cię wyłącznie inwencja i kreatywność. Warto jednak już w domenie umieścić słowo kluczowe, najlepiej oddające profil Twojej działalności. Oczywiście podstawowa, główna domena, to jedna kwestia. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić dodatkowe domeny, kierujące do tej samej strony internetowej, lub konkretnej podstrony w ramach Twojego serwisu (np. typu landing page).

Masz już domenę? Czas na serwer!

Podczas wyboru serwera zwróć uwagę na wielkość i limit transferu. Serwer, to dedykowane miejsce na Twoją stronę i wszystkie związane z nią pliki. Istnieje wiele firm oferujących taką usługę. Najważniejsze kwestie, na które należy zwracać uwagę (w mojej opinii) to uptime i support. Pierwszy termin określa procentowo czas, w jakim serwer jest dostępny. Osobiście nie poznałyśmy jeszcze firmy, która by zapewniała 100% uptime. Jednak wartości na poziomie 99% są jak najbardziej akceptowalne. Nawet najwięksi gracze od czasu do czasu znikają z internetu na dłuższą bądź krótszą chwilę. Z pewnością nie chciałabyś jednak, aby w kluczowym momencie kampanii reklamowej Twoja strona przestała odpowiadać na kilka godzin, a nawet dni.

Support, to inaczej wsparcie. Jest szczególnie istotne, jeśli zamierzasz sama prowadzić swoją stronę. Podczas procesu tworzenia i prowadzenia strony z pewnością napotkasz wiele problemów – bez odpowiedniego wsparcia byłaby to droga przez mękę. Jeśli coś popsujesz (oczywiście zupełnie niechcący 😉 ), dobrze byłoby, gdyby ktoś przynajmniej przywrócił Twój serwis do poprzedniej, poprawnie działającej wersji, prawda?

Jest to praca niejednokrotnie frustrująca, spędzająca sen z powiek, ale i dająca ogromną satysfakcję. Tym niemniej jeśli nie jesteś na to gotowa, albo zupełnie nie masz pojęcia, jak się za to zabrać lepiej skorzystać z profesjonalnej pomocy – przynajmniej we wstępnej fazie prac. Jednak jeśli się na to zdecydujesz upewnij się, że będziesz właścicielem swojej strony. Co to oznacza?

Bądź właścicielem swojej strony


Wciąż spotykamy się z przypadkami, gdy jakaś osoba bądź mała firma zleca wykonanie swojej strony podwykonawcy (firma lub freelancer) i nie dba o zakup domeny lub serwera na własne dane. Nie chodzi o otrzymanie faktury, a o dostęp na poziomie administracyjnym. To Ty musisz mieć możliwość zarządzania domeną i serwerem. Dlaczego jest to tak istotne?

Jeśli zechcesz cokolwiek zrobić ze swoją stroną, nie możesz być skazana na łaskę (bądź niełaskę) jakichkolwiek osób trzecich. Nie może być tak (faktyczne sytuacje), że:

  • chcesz poprawić literówkę na stronie i musisz czekać tygodniami;
  • chcesz zlecić poprawienie strony znajomemu, ale firma, która ją tworzyła odmawia nadania dostępu;
  • chcesz przenieść stronę na inny serwer, ale firma, która tworzyła dla Ciebie stronę, żąda dodatkowych opłat za dostęp do serwera bądź zakończenie współpracy.

Jest to nic innego, jak szantaż, ale jeśli nie sporządzono stosownych umów, bądź na początku współpracy nie określono własności, to możesz narobić sobie kłopotów. Kup na siebie i przyznaj dostęp! Tylko w ten sposób unikniesz ewentualnych problemów w przyszłości.

O CZERWONEJ SZPILCE

Czerwona Szpilka to firma, która łączy w sobie Kobiecy Klub Biznesowy, Butikową agencję marketingową– Czerwona Szpilka Media, Dział eventowy – Czerwona Szpilka Events.

Misją Czerwonej Szpilki jest wspieranie przedsiębiorczych kobiet w rozwoju osobistym i biznesowym poprzez networking, programy edukacyjne oraz usługi dla biznesu.

 

SZPILKOWY NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z działaniami Czerwonej Szpilki! Zapisując się do newslettera otrzymasz od nas darmowy rozdział e-booka: “Siła networkingu”.

Kategorie

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

SZPILKOWY NEWSLETTER

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz darmowy rozdział e-booka:

 “Siła networkingu”