Przyjaźń w biznesie – czy to możliwe?

10 sie 2020 | OKIEM EKSPERTA | 0 komentarzy

O tym, że relacje są podstawą biznesu, wiemy nie od dziś. Świadomy przedsiębiorca regularnie dba o rozbudowywanie swojej sieci znajomości, ponieważ, jak wiadomo – chętniej rozpoczniemy współpracę z osobą, którą lubimy i której ufamy. W tym momencie nasuwa się jednak pytanie, czy biznesowe relacje mogą przerodzić się w przyjaźń? Oraz czy powinniśmy robić interesy z przyjaciółmi? 

Niektórzy mówią: “Chcesz stracić przyjaciela? Załóż z nim firmę”. Przyjaźń w biznesie jest tematem niełatwym. W momencie, kiedy postanawiamy prowadzić interesy lub wspólną firmę z naszą przyjaciółką, wszystko zaczyna się pięknie: jest świetny pomysł i wierzymy w to, że razem możemy podbić świat. No bo przecież – co może pójść nie tak? Często okazuje się, że chociaż potrafiłyśmy ze swoją przyjaciółką przegadać całą noc o związkach, planach, marzeniach, to pojawia się problem, kiedy do relacji wkradają się pieniądze oraz podział zysku, dzielenie się obowiązkami oraz przekazywanie konstruktywnej krytyki.

Przyjaciel – idealny partner w biznesie?

 

Niezwykle ważne jest otaczać się osobami, które wspierają nas oraz motywują w drodze na szczyt. Dużo prościej jest współpracować z osobami, które lubimy i cenimy. Wiadomo nie od dziś, że dobra atmosfera pracy ma olbrzymi wpływ na jej efektywność. Osoby, które współpracują z przyjaciółmi są nie tylko bardziej zmotywowane i dostrzegają dużo plusów pracy, ale również są mniej podatne na stres. Ale należy również pamiętać o drugiej stronie medalu. Wiele osób obawia się mieszania interesów z przyjaźnią z kilku powodów:

  • strach przed szczerą rozmową oraz oceną – szczególnie w trudnych momentach;
  • kwestie finansowe – jak rozmawiać o pieniądzach, aby nie wyjść na skąpego, pazernego?
  • a co, jeśli biznes nie wypali – jak będzie wyglądała przyjaźń?

Warto również pamiętać, że współpraca z przyjacielem na poziomie pracowniczym, a wspólnym prowadzeniem biznesu, to inny rodzaj wyzwania, chociażby ze względu na możliwe ryzyko.

Co może pójść nie tak?

 

Prowadząc swój biznes, aby być skuteczną, musimy być nakierowane na cel, dbać o interesy swojej firmy i nie poddawać się emocją. Inaczej sprawy mają się w przyjaźni – tu relacje mają nadrzędną rolę. Jesteśmy skłonne bardziej odpuszczać, wybaczać i ulegać, zapominając czasem o sobie. A to może powodować, że nasza współpraca może być nie skuteczna i utrudniać w osiągnięciu zamierzonych celów. Rezygnacja ze swoich zawodowych priorytetów na rzecz chwilowego, dobrego samopoczucia przyjaciela może i zadziała, ale na krótko. Szybko pojawią się żale, pretensje i rozczarowanie. Oczywiście nie wszystko musi pójść nie tak, ale należy mieć świadomość tych mechanizmów, aby nie wpaść w ich pułapkę. Przyjaźń w biznesie może być atutem, ale czy warto wystawiać ją na próbę? Wiele osób uważa, że ich przyjaźnie są zbyt cenne, aby ryzykować jej stratę z powodu biznesu, pieniędzy, czy zazdrości, która również czasem ma miejsce.

Warto mieć świadomość, że relację tworzą przynajmniej dwie strony.  Mamy wpływ na to, jak będziemy się do odnosić do drugiej osoby i jakie będą nasza intencje, ale nie mam wpływu na to, jak ta druga strona zachowa się wobec nas. Niestety, często zdarza się, że biznesowe relacje są nadużywane. Problem pojawia się w momencie, kiedy jedna strona buduje daną relację wyłącznie dla jednostronnego zysku. Relacja staje się pasożytnicza i niestety, nie zawsze dostrzega się to na pierwszy rzut oka. Bywa, że takie toksyczne relacje trwają latami. Jednak prędzej czy później, prawdziwe intencje wyjdą na jaw.

Są jakieś korzyści tworzenia biznesu z przyjacielem?

Istnieje również dużo plusów. Nie trzeba pracować latami na zaufanie, które w biznesie jest bardzo ważne. Ważną korzyścią jest również pewność, że cokolwiek by się nie działo – mamy wsparcie bliskiej nam osoby. Łatwiej jest dzielić się obowiązkami, aby wykorzystać swój maksymalny potencjał.

Warto, czy nie warto?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zastanów się, dlaczego chcesz wejść w biznes akurat z tą osobą. Wynika to tylko z naszej obawy przed samodzielnym działaniem, potrzebujemy wsparcia, zrozumienia? Jeżeli tak – odpuść sobie i pozostańcie w relacji przyjacielskiej. Partner biznesowy powinien wnosić konkretną wartość dla Twojej/ Waszej firmy oraz posiadać takie kompetencje i umiejętności, które świetnie uzupełniają Twoje – wtedy Wasza współpraca może się udać. Ustalcie również zasady współpracy, podpiszcie umowy, rozdzielcie sprawiedliwie obszar odpowiedzialności. Szczerze rozmawiajcie o wszystkim, w tym również o finansach, wspierajcie się w każdej sytuacji, a razem osiągniecie SUKCES!

Doskonałym przykładem połączenia przyjaźni i biznesu jest Anna Sadzikowska i Anna Żygadło – właścicielki Restauracji Kocioł, które postanowiły rzucić wszystko i… otworzyć razem klimatyczny lokal gastronomiczny! Da się? No pewnie!

 

O CZERWONEJ SZPILCE

Czerwona Szpilka to firma, która łączy w sobie Kobiecy Klub Biznesowy, Butikową agencję marketingową– Czerwona Szpilka Media, Dział eventowy – Czerwona Szpilka Events.

Misją Czerwonej Szpilki jest wspieranie przedsiębiorczych kobiet w rozwoju osobistym i biznesowym poprzez networking, programy edukacyjne oraz usługi dla biznesu.

 

SZPILKOWY NEWSLETTER

Bądź na bieżąco z działaniami Czerwonej Szpilki! Zapisując się do newslettera otrzymasz od nas darmowy rozdział e-booka: “Siła networkingu”.

Kategorie

SZPILKOWY NEWSLETTER

Zapisz się na nasz newsletter i pobierz darmowy rozdział e-booka:

 “Siła networkingu”