Jesteś na spotkaniu networkingowym, biznesowym, albo właśnie poznajesz osobę, na której musisz zrobić dobre wrażenie. Nienaganna postawa, uśmiech, bycie autentycznym i zdecydowanym to jedno, ale jest jeszcze coś: uścisk dłoni. Dlaczego ma tak duże znaczenie? Dlaczego wpływa na to, jak odbierze nas druga osoba? Zapraszamy do artykułu.
Niby nic, a jednak. Czy wiesz, że sam uścisk dłoni wpływa na to, jak odbierze nas druga osoba? Czy wiesz, że to, jak się witamy ma duże znaczenie? Uścisk dłoni jest jak podpis człowieka. Chociaż trwa zaledwie kilka sekund, ale pozwala odebrać informacje na temat osoby, z którą się witamy.
Powitanie i uścisk dłoni.
Powitanie – jest formą pozdrowienia i wyrażenia szacunku lub sympatii. Sposób w jaki się witamy wiele mówi o nas. Dotyczy to naszej pewności siebie, elegancji, taktu, a także poczucia humoru.
Pamiętajmy o generalnej zasadzie w relacjach biznesowych, że pierwszy podaje rękę do powitania ten, kto jest ważniejszy – bez względu na płeć, czyli jako pierwszy podaje rękę przełożony – podwładnemu.
Kto i kiedy wstaje przy powitaniu w sferze biznesowej?
Zawsze wstajemy, gdy wita się z nami osoba o wyższym statusie, np. dyrektor podaje rękę siedzącej za biurkiem kierowniczce lub gdy pani prezes podaje rękę siedzącemu dyrektorowi.
Gdzie należy powitać gościa?
Witamy gościa dopiero po wprowadzeniu go do naszego gabinetu, przy czym dobrze jest, jeśli wprowadzenia dokonuje inna osoba – przez nas upoważniona.
Jeśli pracujemy w małej firmie i liczba osób współpracujących jest niewielka, to wprowadzenie gościa przez szefa można uznać za wystarczające.
Jeśli jesteśmy w pomieszczeniu i wejdzie do nas gość, wówczas powinniśmy wstać, wyjść zza biurka i gościa powitać.
Osoba wchodząca do pomieszczenia, w którym są już inne osoby, zawsze je pozdrawia, nawet gdyby wchodził sam prezydent.
Niezwykle ważnym elementem powitania jest – uścisk dłoni.
Jaki powinien być uścisk dłoni?
Uścisk dłoni powinien być zdecydowany, ale nie taki, żeby pogruchotać komuś kości. Do powitania podajemy rękę suchą i ciepłą, nie podajemy tzw. „śniętej ryby”. Poprzez uścisk dłoni wysyłamy komunikat naszemu partnerowi biznesowemu. Podczas powitania koniecznie podejmujemy kontakt wzrokowy – patrzymy sobie w oczy.
Uśmiechamy się. Nie witamy się, mając na nosie ciemne okulary. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości. Nie możemy stanąć zbyt blisko ani zbyt daleko. Najbardziej bezpieczna odległość jest na wyciągnięcie ręki lekko zgiętej w łokciu.
Nie możemy przy tym punkcie również pominąć zasady całowania kobiet w rękę.
Całujemy kobietę w rękę w sferze prywatnej, na spotkaniu towarzyskim, na randce, natomiast w sferze biznesowej dopuszcza się stosowanie takiego gestu jedynie w sytuacji wyjątkowej, na koniec spotkania, w celu podkreślenia rangi, jednak gest ten nie jest obowiązkowy. W relacjach biznesowych płeć nie istnieje, liczy się status osoby i jej miejsce w strukturze, co oznacza, że nie całuje się kobiet w rękę.
Nie należy całować kobiet w rękę:
– na ulicy, pod gołym niebem,
– na oficjalnych uroczystościach,
– gdy kobieta ma na dłoni ciepłą rękawiczkę,
– przez stół, ladę lub inny mebel.
Bądźmy ambasadorkami i dyplomatkami naszych firm i marek osobistych dzięki szacunkowi, jaki okazujemy naszym rozmówcom, partnerom biznesowym, współpracownikom.
Ciekawy post! Te kwestie są czywiste, ale czasem warto przypomnieć.