Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas spotkań z rodziną, z życzliwością, z tradycjami i zastawionym stołem. Wigilia to zawsze dwanaście potraw, a kolejne dni obfitują w różne słodkości, sałatki, pieczone schaby zakrapiane alkoholami, bo przecież często to jedyny moment do spotkania się z całą rodziną, a Polacy świętować lubią.
Dla jednych to czas łakomstwa, dla innych kłopot, zwłaszcza gdy aktualnie są na diecie lub z przyczyn zdrowotnych nie mogą spożywać niektórych potraw. Jadąc do rodziny, nie zawsze mogą znaleźć zrozumienie i wsparcie.

Co zrobić w takich sytuacjach, aby móc przyjemnie przeżyć święta i nie stresować się dietą?

Osoby, które są aktualnie na diecie i mają rozpisany plan posiłków przez dietetyka, powinny zrobić sobie przerwę. Dieta jest dla nas, a nie my dla diety. Nie jedźmy do rodziny z wagą spożywczą, aby odważać kolejne produkty do przygotowania posiłków. Nie gotujmy osobno posiłków, które w niczym nie przypominają dań wigilijnych. Nie róbmy sobie wyrzutów, że zjedliśmy kawałek ciasta.

Za to zwiększmy uwagę, co nakładamy sobie na talerz i jaką porcję.

Nie pośćmy cały dzień w dzień Wigilii, a zjedzmy dwa lekkie posiłki i większą kolację. Nie podjadajmy w czasie przygotowań posiłków, bo to często stwarza złudne poczucie, że nic nie jemy, a w rezultacie kalorię w ciągu dnia rosną. Wybierajmy posiłki bez panierki. Zamiast czystego majonezu do sałatek, zmieszajmy go z jogurtem naturalnym. Zamiast kilka kostek ciasta, zjedzmy to jedno i delektujmy się nim długo 🙂

Pamiętajmy, że alkohole to bomba kaloryczna. Tutaj należy zwrócić szczególną uwagę i mocno się pilnować.

Osoby z dolegliwościami układu pokarmowego powinny zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Jeżeli ktoś ma celiakię lub jest nadwrażliwy na gluten to wie, że pewne potrawy muszą być wykonane z innych składników. Obecnie jest cała masa serwisów internetowych z przepisami bezglutenowymi i naprawdę można zrobić wszystkie wigilijne dania bez glutenu.

Ciasto na pierogi bezglutenowe:

Składniki:
200 g mąki ryżowej,
160 g skrobi z tapioki,
250 ml wrzącej wody,
szczypta soli,
olej-do przelania ugotowanych uszek/pierogów,
białko jajka-opcjonalnie, w razie gdybyśmy mieli problem ze sklejeniem.

Wykonanie: Mąki przesiać, wymieszać, wlać wrzątek. Łyżką wymieszać składniki. Następnie wyrabiać ciasto ręką. Przykryć w misce talerzykiem – ciasto nie będzie wysychało. Podsypać skrobią z tapioki i rozwałkować ciasto na ok. 2 mm grubości.
Reszta wg uznania.

Dla osób z chorobami jelit i wątroby problemem mogą być grzyby, groch, fasola, kapusta, okraszone spora ilością tłuszczu. Tutaj proponuję umiar. Nałóżmy sobie jedną łyżkę dania, które może nam zaszkodzić, zamiast całej porcji. Do kapusty i strączków dodajmy sporą ilość majeranku i kminku, aby pobudzić procesy trawienne. Unikajmy potraw smażonych.

Dobra wiadomość dla wszystkich jest taka, że polska Wigilia jest jedną z najzdrowszych.
Barszcz wigilijny, zrobiony na naturalnym zakwasie z buraków, zawiera betanine – naturalny barwnik mający właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe. Obniża również poziom “złego” cholesterolu. Cennym składnikiem buraków jest też pochodna aminokwasu glicyny – betaina, zapobiegająca miażdżycy.

Chrzan, który dodaje się do barszczu lub buraków zawiera izotiocyjaniny o właściwościach przeciwnowotworowych oraz inne glukozynolany o właściwościach silnie przeciwbakteryjnych.

Karp wigilijny i śledzie to cenne i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, poprawiają nastrój i przyczyniają się do prawidłowego rozwoju układu nerwowego u dzieci i wspomagają osoby starsze.

Kutia (mak, miód, bakalie i zboże) – to prawdziwa zdrowa bomba odżywcza.
Mak jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy E oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastków – składników mineralnych takich jak: wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo, miedź, potas, mangan i selen. Mak to bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego. Dla osób nie mogących spożywać mleka i jego pochodnych mak może być cennym źródłem wapnia. Zawartość wapnia w 100 g maku to aż 1438 miligramów. Dla porównania: w 100 gramach białego sera znajduje się ok. 100-200 mg wapnia, w mleku 100-120 mg.
Miód ma silne właściwości przeciwbakteryjne i wzmacniające.
Bakalie w formie suszonych owoców i orzechów to przede wszystkim spora ilość błonnika, który reguluje pracę jelit oraz dba o właściwą florę jelitową. Orzechy zawierają dużą dawkę cynku, magnezu i witamin z grupy B, witaminy E. Wpływają na dobrą kondycje psychiczną, poprawiają pamięć, poprawiają witalność.
Kompot z suszu to moc witamin A, C, K, oraz witamin z grupy B. Dodatki do kompotu w postaci goździków, cynamonu, imbiru to cała masa substancji biologicznie czynnych, które działają przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Taki kompot ma właściwości rozgrzewające, wspomaga trawienie i odporność.

 Zdrowy kompot z suszu:  

Składniki:
p
ół kg pokrojonych owoców suszonych (jabłek, gruszek, śliwek, moreli), raczej w równych proporcjach,
2 litry wody,
laska cynamony,
kilka goździków,
gwiazdka anyżu,
kawałek skórki sparzonej pomarańczy (tylko pomarańczowa część),
świeże jabłko,
2 – 3 łyżki soku z cytryny

Wykonanie: Owoce suszone należy umyć (lub sparzyć), a następnie włożyć do dużego garnka, zalać wodą i moczyć przez około pół godziny. Razem z owocami można też dodać przyprawy: laskę cynamonu, goździki, anyż i skórkę z pomarańczy. Następnie całość zagotować i gotować na małym ogniu przez ok. 10 minut aż owoce zmiękną.
N
a koniec gotowania dodajemy pokrojone jabłko, doprawiamy sokiem z cytryny i gotowe! Kompot przed podaniem należy odstawić na około 3 godziny. 

Czerpmy moc ze Świąt. Niech dania przez nas przygotowane służą naszemu zdrowiu, nie tylko na świętach, ale i przez cały rok.

Autor: Monika Czerepak | dietetyk 

Monika Czerepak

Monika Czerepak

Konsultantka d.s. promocji zdrowia, dietoprofilaktyki, psychodietetyki, biolog, diagnosta laboratoryjny, mikrobiolog kliniczny

Monika Czerepak, dietetyk kliniczny, diagnosta laboratoryjny, mikrobiolog, założycielka Pracowni Zdrowych Zmian we Wrocławiu.
Prowadzi liczne szkolenia i spotkania dotyczące profilaktyki zdrowia. Specjalizuję się w dietoterapiach chorób z autoagresji, chorobach jelit, oraz w interwencjach biomedycznych dzieci z autyzmem.
We współpracy z pacjentami, stawia na indywidualne podejście, oraz podejście integralne, ponieważ organizm jest zbudowany z wielu układów, a skupianie się na jednym i leczenie objawów nigdy nie przyniesie oczekiwanych efektów.
Prywatnie – pasjonatka sportu oraz nauk biologiczno-medycznych.

www.zdrowe-zmiany.pl

UWAGA! Z okazji Dnia Matki darmowa wysyłka, a przy zakupach powyżej 100 zł notes "Zatrzymane w czasie" zupełnie za darmo! Jak skorzystać z promocji? Dodaj kupowane produkty o wartości minimum 100 zł oraz notes i wpisz kod promocyjny "notes" na stronie koszyka! Zamknij