Zbliża się mała rewolucja w ochronie danych osobowych. Wchodzące od maja przepisy, które mają lepiej chronić nasze personalne informacje, oznaczają dużo zmian dla przedsiębiorców. Jeśli np. prowadzisz sprzedaż, zatrudniasz pracowników, wysyłasz newsletter… to przygotuj się, nadchodzi RODO! Co musisz wiedzieć?

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, czyli RODO, już 25 maja zastąpi dotychczas stosowane w tym zakresie przepisy. Niesie za sobą bardzo poważne zmiany, a dostosować się do nich musi każdy przedsiębiorca – niezależnie od wielkości firmy. Dlatego nawet jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, RODO dotyczy także Ciebie.

Dlaczego to takie istotne? Bo po pierwsze, zmienia się w ogóle sama definicja danych osobowych. Do tej pory pod tym pojęciem rozumieliśmy głównie imię i nazwisko, adresy, numery telefonów czy datę urodzenia. Po wejściu nowych przepisów, dane osobowe obejmą także numery ID, wskaźniki odnośnie zdrowia psychicznego i fizycznego oraz statusu majątkowego i społecznego czy informacje dotyczące lokalizacji. Dodatkowo „właściciele” danych będą cieszyć się szerszymi uprawnieniami w kwestii zarządzania udzielonymi informacjami, a przedsiębiorcy zostaną zobowiązani do przykładania ogromnej wagi do każdego formularza czy regulaminu.

Co to wszystko oznacza w praktyce dla Twojej firmy?

Oto przykłady najważniejszych zmian:

1.       Rozszerzona formuła
Już na etapie pozyskiwania danych należy poinformować użytkownika o prawie do ich przenoszenia, okresie przechowywania, zamiarze ich przekazania do państw trzecich, itd. Powinniśmy również podać dane kontaktowe do wyznaczonego inspektora ochrony danych (IOD).

2.       Bez wpisu do GIODO
Dotychczas przy zakładaniu zbiorów danych osobowych – czy to przy tworzeniu sklepu, czy przy udostępnianiu zapisów na newsletter – trzeba było rejestrować bazę w GIODO. Od 25 maja obowiązek ten znika, za to rejestr czynności przetwarzania musi być prowadzony wewnątrz organizacji.

3.       Proaktywne podejście
RODO zakłada, że przygotowanie odpowiednich zabezpieczeń i procedur powinno nastąpić jeszcze zanim w ogóle zaczniemy zbierać dane. Chodzi tu np. o przeszkolenie pracowników czy stworzenie odpowiedniej infrastruktury informatycznej.

4.       Kontrola nad dziećmi
RODO robi ukłon w stronę rodziców i pozwala im na większą kontrolę nad danymi ich pociech krążącymi w Internecie, szczególnie w mediach społecznościowych.

5.       Kary liczone w milionach
Za nieprawidłowe przetwarzanie danych osobowych przedsiębiorców czekają srogie kary. Aktualnie najwyższa „nagana”, jaką może nałożyć na nas Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych, to 200 tys. złotych w przypadku wielokrotnych naruszeń. Natomiast RODO przewiduje kary w wysokości nawet 20 milionów euro!

RODO – czy jest się czego bać?

Na pewno… ogromu pracy, który wiąże się z przygotowaniem do wejścia w życie nowych przepisów. Unijne rozporządzenie nie zawiera żadnych konkretnych wskazówek, jak zabezpieczać dane osobowe – a to oznacza, że we własnym zakresie musimy zadbać o postępowanie zgodnie z prawem i opracować własne metody. Od czego zacząć?

Najlepiej od dogłębnego zapoznania się z przepisami. Zmienia się naprawdę dużo, a zmiany te mają ogromne znaczenie dla Twojego biznesu – zwłaszcza, jeśli prowadzisz go online. Równie ważnym krokiem jest audyt, dzięki któremu możesz wyłapać i poprawić wszelkie nieprawidłowości tak, by działać w pełnej zgodzie z obowiązującym prawem.

Warto pamiętać, że RODO ma służyć ochronie naszych danych i dlatego nie należy go lekceważyć. O tym, jak ważny to temat, przekonaliśmy się m.in. przy okazji ostatniej „afery Facebookowej”, związanej z przekazywaniem informacji osobom trzecim. Nie chcemy, by dotknęło to nas – dbajmy więc o to, by zapewnić bezpieczeństwo również innym.

Autor: Magdalena Szewczuk | CEO Czerwonej Szpilki

Magdalena Szewczuk

Magdalena Szewczuk

CEO Czerwonej Szpilki

Od 16 lat pracuję z kobietami i dla kobiet. Zaczynałam jako konsultantka kosmetyczna, a dziś z dumą przedstawiam się jako Diamentowy Dyrektor Generalny Betterware oraz CEO Czerwonej Szpilki.

W trakcie mojej dotychczasowej kariery nauczyłam się, że najlepsze efekty przynosi działanie z pasją. Dlatego na co dzień inspiruję i zachęcam kobiety do spełniania marzeń – właśnie to daje mi najwięcej satysfakcji. Pomagam im budować pewność siebie, rozwijać kreatywność i realizować własny potencjał, a wszystko po to, by mogły żyć pełnią życia. Organizuję wydarzenia dla kobiet, buduje Klub kobiet przedsiębiorczych. Cały czas rówież szukam kobiet, które chcą od życia czegoś więcej. Szukają możliwości,są otwarte i gotowe podjąć zupełnie nowe działania.

WAŻNA INFORMACJA! Aktualnie czekamy na dodruk książki “Jedna na milion”, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Wykonane i opłacone zamówienia będą wysyłane od 25.04.! Decydować będzie kolejność zamówień. Dziękujemy za wyrozumiałość! Zamknij

Aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony musisz zgodzić się z nasza polityką cookies.
Rozpoczęcie korzystania ze strony jest równoznaczne z jej zaakceptowaniem. Dowiedz się więcej.

Ustawienia ciasteczek podczas przeglądania tej strony są ustawione w trybie "akceptuj", aby zapewnić Ci najlepsze możliwe doświadczenia podczas korzystania z jej zawartości. Jeśli kontynuujesz korzystanie ze strony bez wprowadzania zmian w ustawieniach przeglądania lub klikniesz "AKCEPTUJĘ" tym samym wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.

ZAMKNIJ TEN KOMUNIKAT