Mamy nadzieję, że wykonałaś już ćwiczenia z poprzedniego artykułu (przeczytasz go tutaj). Czasu miałaś wystarczająco dużo, aby sprawdzić swoją reakcję w różnych życiowych sytuacjach. Stresujące chwile miewa każdy z nas, ale jeśli ta emocja Cię zniewala i nie pozwala Ci działać, to oznacza, że potrzebna jest walka ze stresem. A zatem do dzieła!

Poniżej zebraliśmy trochę informacji. O samym stresie wiesz już dużo, bo ostatnio rozłożyliśmy go na czynniki pierwsze, więc teraz przyszedł czas na konkretne ćwiczenia, działania i próbę walki.

Jak walczyć ze stresem?

Nie bój się (żeby nie napisać „nie stresuj” 😊), to, co musisz zrobić, aby pokonać paraliżujące objawy, nie jest trudne. Ważne jednak jest, aby Twoja walka ze stresem była konsekwentna!

Dasz radę?

Na samym początku Twojej drogi do relaksu i odprężenia ważne jest, abyś umiała precyzyjnie określić, w jakim stanie aktualnie znajduje się Twoja psychika i Twoje ciało. Dlatego, jak już stres Cię odwiedzi, to nazwij towarzyszące mu emocje – im precyzyjniej to uczynisz, tym lepiej. Mogą to być na przykład takie stany jak: lęk, gniew, frustracja, zniecierpliwienie, strach. Rozpoznaj swojego wroga – to podstawa każdej walki.

Następnie czas poczynić kroki, które wpłynął na Twoje emocje długofalowo, wiąże się z tym także Twój styl życia, nad którym odrobinę popracujemy 😊

  • Zajrzyj do swojej lodówki – czyli zmieniamy nawyki żywienia. Przede wszystkim zwróć uwagę na odpowiedni poziom magnezu, żelaza i wody w diecie. Zlikwiduj nadmiar soli i tłuszczu. Ogranicz także wszystkie używki – pracuj nad tym stopniowo, ale konsekwentnie!
  • Bądź aktywna – walka ze stresem stanie się niezwykle skuteczna, jeśli dołożysz do niej aktywność fizyczną. I wcale nie musisz zostać sportowcem – wystarczy już 20-30 minut spaceru. Po prostu rusz się, kiedy możesz, nie przyrastają do fotela ani kanapy – gdziekolwiek one nie stoją.
  • Wycisz się – tak inaczej można nazwać medytację – dużo osób nie bierze jej pod uwagę, ponieważ mają o niej mylne wyobrażenie. Nie musisz siadać po turecku i udawać buddystę. Wystarczy, że zamkniesz oczy, pomyślisz o czymś przyjemnym i weźmiesz kilka głębokich wdechów. Jedyne co jest niezwykle ważne, to cisza wokół, byś pobyła ze sobą sam na sam. % minut takiego stanu w ciągu dnia, to naprawdę niezła robota!
  • Przyjrzyj się swoim obowiązkom – wiesz, że najczęstszym powodem stresu jest praca? Przyjrzyj się temu, co robisz, co musisz robić, co źle na Ciebie wpływa. Następnie odpowiedz sobie, dlaczego tak jest. A teraz kolejno rozpracuj, co możesz z tym zrobić i zminimalizuj wszystkie stresujące sytuacje.

  • Wymaż złe nawyki i zamień je na zdrowe. Zamiast sięgać po słodycze w chwilach gniewu – sięgnij po owoc; zamiast włączać od razu media po powrocie z pracy – pomedytuj; zamień spacery po galerii na spacery na świeżym powietrzu itd.. Znajdziesz na pewno sama przyzwyczajenia, które warto zamienić.
  • Ćwicz asertywność – wiele osób stresuje kontakt z innymi. Dzieje się tak z różnych powodów, ale na wiele z nich ma wpływ poziom Twojej asertywności. Gdy na wszystko się godzisz, nic dziwnego, że później boisz się spotkania z tym, kto ma względem Ciebie oczekiwania, które niekoniecznie odpowiadają Tobie, zatem ćwicz asertywność, by żyć ze sobą w zgodzie!
  • Dokończ, co zaczęłaś – ciągły stres potęgują niedokończone zadania, i to nawet takie najdrobniejsze jak stos ubrań do wyprasowania. Zaplanowałaś coś sobie, rozgrzebałaś temat albo nawet się za niego nie zabrałaś i cały czas on gdzieś tam wisi w powietrzu, a Ciebie to spina – świadomie lub nie. Dbaj o to, by wszystko dokańczać możliwie szybko – będziesz szczęśliwsza. Wiemy, że wiele spraw wymaga czasu, ale wtedy można rozbić je na mniejsze cele i trochę oszukać naszą głowę 😉.
  • Nastaw się – pozytywnie! Jak wiele może zdziałać uśmiech, chyba nie trzeba nikomu już tego tłumaczyć. Poza tym chodzi tu także o to, żebyś się nie nakręcała. Zamiast myśleć „cholera jasna, nie wyrobię się z tym”, pomyśl ”co mogę zrobić, żeby zdążyć?”. Prawda, że już brzmi mniej stresująco? Ktoś Cię kiedyś zdenerwował i widząc go automatycznie reagujesz grymasem? Uśmiechnij się, przełam to – Twoje ciało zapamięta nowy stan.
  • Zapobiegaj – znasz stresujące sytuacje w Twoim życiu, więc jeśli możesz niektórym z nich zapobiec, to ich po prostu uniknij.
  • Nie wyprzedzaj faktów – jeśli stresują Cię wystąpienia publiczne i właśnie takie Cię czeka, to nie myśl o tym, że zaraz zaczniesz się stresować, bo uruchamiasz błędne koło!
  • Ucinaj drzemki – drzemka w ciągu dnia bardzo obniża poziom kortyzolu – tak jak ćwiczenia fizyczne, zatem zacznij z nich korzystać, a zauważysz dużo zmian w swoim samopoczuciu. Idealna powinna trwać 20 minut – nie dłużej! Dlatego, że później organizm wchodzi w stan głębokiego snu i po takiej pobudce w jego trakcie poczujesz się jeszcze bardziej zmęczona.
  • Idź na masaż – w trakcie stresu napina się całe ciało – pracują wtedy mięśnie, tkanki, narządy, dlatego też masaż od czasu do czasu zadba o Twój relaks i odprężenie.

Na te powyższe działania, aby przyniosły one pożądany efekt, czyli odprężenie, potrzeba czasu. Niektóre z nich, to kwestia wyćwiczenia odpowiednich nawyków i walka z samym sobą. Ale co zrobić, jeśli właśnie się stresujesz i nie jesteś w stanie skupić myśli?

Poznaj doraźne metody na stres

Aby pozbyć się stresu natychmiast, trzeba świadomie pokierować swoim ciałem i zlikwidować lub chociaż zmniejszyć napięcie, jakie w nim zapanowało. W tym celu możesz wykonać kilka poniższych ćwiczeń:

– zaciśnij z całej siły zęby lub pięści (możesz zacisnąć także powieki) i trzymaj, aż poczujesz maksymalne napięcie, a później jeszcze trzymaj 2 minuty. Następnie – puść. Powinnaś się po tym uspokoić. Jeśli masz potrzebę – powtórz to jeszcze raz.

Organizm ponosi konsekwencje stresu, ponieważ walczy z napięciem, więc jak napniesz się świadomie, to odwrócisz schemat.

– Zrób od 7 w górę głębokich wdechów. Ale pamiętaj! Głęboki wdech to taki, który bardzo powoli wdychasz i wydychasz. Policz do 3 lub, jak dasz radę, to do 5 podczas takiego wdechu i wydechu, aby spowolnić ten proces.

– Policz wstecz od 84 do 32. Możesz wybrać inne liczby, ale dobrze by nie były zbyt oczywiste jak 100, 10, 20 itp. Inną propozycją jest wykonanie prostych zadań matematycznych: 96 – 23, 48 + 16 itd.

Walka ze stresem na najwyższym poziomie

Sposobem dla zaawansowanych wojowników walki ze stresem jest PROGNOZOWANIE, to znaczy, że przewidujesz najgorszy z najgorszych scenariuszy, jaki w danej sytuacji może się przytrafić, a następnie krok po kroku planujesz, jak go uniknąć. Czasem wystarczy już samo uświadomienie sobie skutków, aby dojść do wniosku, że nie jest wcale tak źle 😊.

Mamy nadzieję, że weźmiesz sobie nasze sposoby na stres do serca.

A jakie Ty znasz jeszcze metody i ćwiczenia?

Podziel się z nami!

Czerwona Szpilka

Zaciekawił Cię ten artykuł?
Nie przegap kolejnego!

Dodaj swój adres email do naszej listy mailingowej, aby raz w miesiącu dostawać powiadomienia o najpoczytniejszych artykułach, jakie pojawiły się na naszym blogu 🙂