Nasza-klasa, facebook, wykop, groupon – co łączy te strony? Gromadzą one społeczności. Vlogerzy, blogerzy, influencerzy … etc. Dziś w Internecie wszyscy gromadzą społeczności.  Powstają, osiągają swoje szczyty, a następnie z czasem przemijają. A jednak swego rodzaju fenomen portali społecznościowych od kilkunastu lat trwa w najlepsze. Nawet wtedy, gdy jeden z nich przeminie, na jego miejsce wchodzi kolejny i znów pojawia się szał dodawania znajomych! To skłania do refleksji …

Dlaczego tak lubimy społeczności?

Psychologowie mogliby odpowiedzieć na to pytanie niezwykle prosto: człowiek jest zwierzęciem stadnym. Warto jednak zagłębić się nieco w tę kwestię, ponieważ jest ona dużo bardziej złożona.

Przede wszystkim większość ludzi lubi i chce dzielić się z innymi informacjami. Jedni lubią rozpowiadać o tym, co ich spotkało dobrego w życiu, inni wolą się dzielić swoimi nieszczęściami. Są osoby, które chętnie dzielą się tym, co będą właśnie robiły lub spożywały i są osoby, które portale społecznościowe wykorzystują w bardziej wzniosłych celach organizując akcje pomocowe i poszukiwawcze. A co najczęściej skłania nas do zapisania się do portali społecznościowych?

Rekomendacje

Najczęściej dany portal polecają nam znajomi. To właśnie dlatego, że ‘Ewa wrzuciła tam zdjęcia z wakacji’, a ‘Wiktor z Anetą udostępnili dla znajomych film wideo ze ślubu’ zapisujemy się do danego portalu. Kolejną przyczyną są “śmieszne koty”, czyli zapisujemy się do danego portalu, aby mieć dostęp do relaksujących treści. Jeszcze inną przyczyną jest chęć zmiany. Chcemy znaleźć nową pracę, zaprezentować siebie i swoje umiejętności, znaleźć upragnioną miłość … etc. Na portalach społecznościowych można pisać, oglądać, oceniać, komentować, to jest jak drugie życie.

Zalety/wady portali społecznościowych

Niewątpliwą zaletą portali społecznościowych jest fakt, że możemy mieć łatwy kontakt z bliskimi i niemal w czasie rzeczywistym dowiadywać się, co u nich słychać. Według niektórych, jednak jest to ogromna wada, ponieważ kontakt osobisty i telefoniczny zanika, staje się po prostu zbędny.

Dzięki portalom społecznościowym możemy również otaczać się ludźmi myślącymi podobnie do nas, co może pozytywnie wpływać na naszą motywację. Może to być jednak niewątpliwie również wada, ponieważ możemy żyć w błędnym przekonaniu własnej słuszności, gdy otaczamy się wyłącznie ludźmi, którzy mają takie same opinie i nie mamy możliwości poznać opinii tzw. “drugiej strony”.

Opinie dotyczące portali społecznościowych są zatem podzielone: jedni je bezkrytycznie zachwalają, inni zaś biją na alarm. Jedno jest pewne: kobieta biznesu po prostu musi istnieć w internecie! Dlaczego?

Monetyzacja społeczności

Monetyzacja społeczności, to inaczej przekształcanie sieci naszych kontaktów w zysk. Może brzmi to nieco złowieszczo lub niemoralnie, ale nie ma w tym absolutnie nic nagannego!

Dzięki budowaniu społeczności (obserwujący, followersi, znajomi) masz możliwość dokonywania poleceń, rekomendacji produktów, a nawet kreowania preferencji zakupowych. Być może często robisz to nieświadomie. Oto przykład:

Na portalu społecznościowym “zameldowałaś się” w urokliwym miejscu i wstawiłaś piękne zdjęcia hotelu, w którym mieszkałaś, restauracji, w której jadałaś oraz pięknych krajobrazów. Twoja znajoma je obejrzała i namówiła męża na wspólny weekend w tym samym miejscu. Tym samym właśnie dokonałaś rekomendacji!

Inny przykład:

Ustawiłaś sobie nowe zdjęcie profilowe i znajoma w komentarzu zapytała, co to za nowy kolor włosów. Odpowiedziałaś i tym samym zarekomendowałaś jej kolor, producenta, salon fryzjerski lub nawet konkretnego stylistę fryzur.

Jak widzisz zupełnie nieświadomie (a dzięki temu wiarygodnie dla odbiorcy) możesz rekomendować wiele miejsc, produktów i usług. W tym miejscu zapewne zadajesz sobie pytanie, czy na rekomendacjach można zarabiać? A jeśli jesteś kobietą przedsiębiorczą zapewne warto, abyś przy tej okazji zadała sobie pytanie: jak sprawić, by inni rekomendowali mój produkt lub usługę? Jak zarobić na polecaniu?

Programy partnerskie (afiliacyjne)

W sieci dostępne są najróżniejsze programy poleceń. Na rynku znajdziemy co prawda firmy proponujące wynagrodzenie w zamian za polecanie ich produktów i usług innym, ale jest ich stosunkowo niewiele. Najczęściej w zamian za polecenia otrzymasz wirtualną walutę lub rabat na kolejne zakupy.

Taki program partnerski prowadzi również Czerwona Szpilka. Po rejestracji otrzymujesz własny unikalny link afiliacyjny i w zamian za polecanie produktów ze sklepu  znajomym możesz otrzymać pieniądze, które następnie możesz wypłacić lub przeznaczyć na zakupy w naszym sklepie (więcej informacji).

Osoby przedsiębiorcze mają jednak o wiele szerszy wachlarz możliwości – mowa tutaj o systemach sprzedaży opartych na MLM (kliknij po więcej informacji o tym, jak działa MLM). W dużym skrócie: w takim systemie budujesz własną społeczność klientów, którzy kupują od Ciebie produkty danej marki. Zapewne niejednokrotnie słyszałaś o takiej możliwości zarabiania realnych pieniędzy. A jednak nigdy nie odważyłaś się spróbować, dlaczego? Być może myślałaś, że takie “rekomendowanie” konkretnego zakupu nie jest dla Ciebie. Paradoksem jest jednak fakt, o którym wspomniałem wcześniej: zapewne niejednokrotnie namówiłaś znajomą/znajomego do zakupienia konkretnego towaru lub skorzystania z jakiejś usługi! Dlaczego zatem nie miałabyś na tym zarabiać?

Konkluzja

Obracamy się wśród ludzi. Mamy możliwość wystawiania opinii na temat wielu produktów i usług. To my – konsumenci – mamy władzę! Codziennie decydujemy o tym, która firma przetrwa, a która odejdzie w niebyt. Głosowanie odbywa się pieniędzmi. Firma, która nie ma Klientów szybko znika.

Jeśli zatem prowadzisz własną firmę, jak zrobić, aby przetrwać? Jak pozyskiwać rekomendacje?

Przez lata swojej pracy w branży sprzedażowej miałem możliwość przetestować prawdziwość przesłania:

Jeśli Klient ‘kupi’ Ciebie, to kupi też Twój produkt!

Chyba nie ma ważniejszej prawdy w marketingu. Jeśli daną markę polubimy, po prostu nie będziemy szukać innej. Jeśli zaprzyjaźnimy się z naszą fryzjerką, czy będziemy szukać innej, nawet gdy wzrosną ceny jej usług? Jeśli nasza przyjaciółka prowadzi salon kosmetyczny, czy będziemy szukać innego? Jeśli mąż koleżanki ma świetną firmę remontową, to czy przy najbliższym remoncie będziemy szukać innego fachowca?

Właśnie z tą myślą Czerwona Szpilka stworzyła własny Klub dla kobiet przedsiębiorczych. Klub Czerwonej Szpilki powstał dla wszystkich wyjątkowych Kobiet, które podążyły za swoją pasją. Dziś niezwykle trudno się przebić, pokazać szerszemu gronu, dlatego z pewnością warto skorzystać z szansy, jaką daje możliwość przedstawienia swoich produktów i usług w gronie innych przedsiębiorczych Kobiet. Taką okazję masz również podczas spotkań networkingowych organizowanych przez Czerwoną Szpilkę. Jednak Klub Czerwonej Szpilki to miejsce wyjątkowe, które w zasadzie powstało dzięki Waszym sugestiom!

Kobiety przedsiębiorcze są niezwykle zabiegane i zapracowane, toteż trudno im jest zaprezentować swoją działalność na wszystkich spotkaniach organizowanych przez Czerwoną Szpilkę. Dlatego na stronie Klubu mogą zaprezentować wizytówkę swojej firmy i polecać swoje produkty przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przez 365 dni w roku! Wsparcie społeczności jest tutaj obustronne: przedsiębiorcze kobiety zyskują wierną rzeszę Klientek, a Klientki otrzymują w zamian wspaniałe rabaty, dzięki którym mogą wydawać mniej na produkty i usługi, które i tak musiałyby przecież zakupić!

Grono kobiet w Czerwonych Szpilkach stale się powiększa! A Ty po prostu nie możesz sobie pozwolić na przegapienie takiej szansy! Nie stać Cię na kupowanie produktów i usług u nieznajomych. Już dziś dołącz do Klubu kobiet pełnych pasji i zaangażowania. Kobiet oszczędnych i zaradnych. Kobiet w Czerwonych Szpilkach 😉

Autor: Artur Krzyk | programista stron internetowych

Agata Koryzma

Agata Koryzma

psycholog, coach

Pracuje jako Główny Specjalista Psycholog z szerokim gronem potrzebujących: osobami niepełnosprawnymi intelektualnie, leczącymi się psychiatrycznie, starszymi z zespołami otępiennymi (w tym z Choroba Alzheimera) oraz ich rodzinami i opiekunami, dla których prowadzi grupę wsparcia. Realizowała się również jako szkoleniowiec. Prelegentka podczas konferencji „Biznes w Niemczech” w Monachium. Psycholog i coach w trakcie uzyskiwania dyplomu HR Business Partnera.
Uczestniczyła jako specjalista w wielu audycjach radiowych. Autorka artykułów o treści psychologicznej oraz rozwoju osobistego.
Ludzie i praca z nimi stanowią dla niej największą inspirację. Dzięki temu stale rozwija się i zgłębia nowe zagadnienia, dotyczące ludzkiego działania. Wierzy, że w każdym z drzemie ogromny potencjał pozytywnych zasobów, wystarczy tylko go obudzić. Nie lubi spoczywać na laurach. Czuje potrzebę rozwoju, czym pragnie dzielić się z innymi.
Szczerze wierzy w słowa Alberta Einsteina: „Logika zabierze Cię z punktu A do punktu B. wyobraźnia zaprowadzi Cie wszędzie”.

UWAGA! Z okazji Dnia Matki darmowa wysyłka, a przy zakupach powyżej 100 zł notes "Zatrzymane w czasie" zupełnie za darmo! Jak skorzystać z promocji? Dodaj kupowane produkty o wartości minimum 100 zł oraz notes i wpisz kod promocyjny "notes" na stronie koszyka! Zamknij