Dopinasz guziczki w swoim arcyważnym projekcie. Jesteś blisko podjęcia ważnej decyzji. Zbliża Ci się deadline oddania jakiejś pracy lub – co gorsza – szykujesz się do wystąpienia publicznego… Wtedy jak na zawołanie pojawia się on. Stres. Walka z nim wydaje Ci się niemożliwa? Nic bardziej mylnego, tak jak wszystko, tak i to wymaga tylko odpowiednich ćwiczeń.

Stres można podzielić na dwa różne rodzaje: tak zwany pozytywny i ten paraliżujący, czyli taki, który nas zjada i wyniszcza od środka.

​O ile ten pierwszy może się przyczynić do dobrych skutków, to ten drugi niestety bardzo nam szkodzi i najlepiej byłoby nie generować go w ogóle. Tylko czy tak się da? Nie do końca, ponieważ stres jest naturalną reakcją naszego organizmu na wszystkie sytuacje, które mają na nas bezpośredni wpływ i nie jesteśmy na nie przygotowani. W skrócie – wszystko to, co zaburza naszą równowagę.

Co to jest stres?

Stres wywoływany jest przez stresory. Czasem powody jego pojawienia się są dość błahe, jak na przykład wylana kawa na koszulę, głośno płaczące dziecko za ścianą, gdy my chcemy pracować, lub wyjąca karetka za oknem. Na takie sytuacje ciężko wpłynąć, a już na pewno nie da się ich wyeliminować z życia. Ten rodzaj stresorów powoduje pojawienie się na horyzoncie DYSTRESU.

Dystres jest to ten mniej pożądany gość, który wpływa na osłabienie naszego organizmu. Może być także zapalnikiem różnych chorób i infekcji. Jego właśnie chcemy unikać.

Przy ważnych zadaniach, które czekają nas w przyszłości może też pojawić się stres w postaci mobilizatora. Jest to tak zwany EUSTRES i ma on charakter pozytywny. Możemy odczuć, że dodaje nam kopa, czyli pobudza, generuje wzmożoną siłę – i to zarówno tę fizyczną, jak i psychiczną. Dzięki eustresowi szybciej się koncentrujemy i lepiej przyswajamy informacje. Wpływa on także na analityczną część naszego umysłu, czyli pod jego wpływem będziemy lepiej „łączyły wątki”.

Naturalny dopalacz

Ludzie różnią się od siebie w znaczący sposób. Także różnie reagują na te same sytuacje. To, co jednych będzie stresowało (negatywnie), dla innych może się okazać obojętne lub wręcz przeciwnie – będzie powodem do wzmożonej mobilizacji.

Może myślisz teraz sobie, „po co mi w ogóle ten cały stres”, i chciałabyś się go pozbyć ze swojego życia. To przekonujemy – nie byłoby to wcale dla Ciebie dobre. Stres jest nam potrzebny, dzięki niemu nasz organizm generuje odruchy obronne, wyostrzają się nasze zmysły, a w skrajnych przypadkach stres może ocalić nam życie.

Ideałem byłoby, gdybyśmy umieli zamienić ten negatywny dystres w eustres, czyli po prostu nauczyć nasz organizm zamiast odczuwania paniki i lęku, świadomego podejmowania walki i próby naprawienia niepożądanej sytuacji. Wymaga to jednak dużego nakładu pracy, a przede wszystkim: regularnych ćwiczeń poprawiających naszą równowagę emocjonalną.

Przyjrzyj się swoim reakcjom

Zanim podejmiesz wyzwanie walki ze stresem, warto abyś przyjrzała się sama sobie. To nic innego jak stara prawda – zanim zaczniesz walczyć, poznaj swojego wroga ?.

Twoje pierwsze zadanie polega na tym, żebyś zwróciła uwagę, jak reagujesz na co dzień na różne sytuacje:

  • Czy wyprowadza Cię z równowagi stanie w długiej kolejce w markecie?
  • Czy spóźniający się rano tramwaj jest Ci w stanie popsuć humor na cały dzień?
  • Czy często obrażasz się, gdy ktoś zwraca Ci uwagę?
  • Czy potrafisz odciąć się od stresującej sprawy w pracy po powrocie do domu?
  • Czy stłuczona przez dziecko szklanka jest powodem do awantury?

Zadaj też sobie bardziej ogólne pytania:

  • Ile razy w ciągu dnia poczułam frustrację lub zdenerwowanie? – zapytaj się o to wieczorem i zapisz odpowiedzi po całym tygodniu.
  • Co było powodem mojej paniki lub lęku? – Jeśli się taka pojawiła.
  • Jak inni reagują w podobnych sytuacjach?
  • Czy często wdaję się w kłótnie z bliskimi mi osobami?
  • Czy zdarza mi się reagować płaczem w obliczu wyzwania?

Po takiej analizie będziesz miała ukształtowany pewien obraz swojej podatności na stres. Będziesz też wiedziała, który rodzaj stresu częściej na Ciebie wpływa. Będzie to solidna podstawa, aby zacząć próbę zmniejszenia negatywnych skutków stresu na Twój organizm.

W kolejnym artykule podamy Ci konkretne sposoby walki ze stresem, żebyś mogła bez problemu pokonać go, gdy pojawi się niechciany i zacznie Cię paraliżować.

Wiesz, co jest u Ciebie najczęstszym powodem stresu?
Podziel się z swoimi przemyśleniami w komentarzu poniżej.


Podobne wpisy

All rights reserved Czerwona Szpilka Magdalena Szewczuk 2019 | Project design SHABLON