Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas spotkań z rodziną, z życzliwością, z tradycjami i zastawionym stołem. Wigilia to zawsze dwanaście potraw, a kolejne dni obfitują w różne słodkości, sałatki, pieczone schaby zakrapiane alkoholami, bo przecież często to jedyny moment do spotkania się z całą rodziną, a Polacy świętować lubią.
Dla jednych to czas łakomstwa, dla innych kłopot, zwłaszcza gdy aktualnie są na diecie lub z przyczyn zdrowotnych nie mogą spożywać niektórych potraw. Jadąc do rodziny, nie zawsze mogą znaleźć zrozumienie i wsparcie.

Co zrobić w takich sytuacjach, aby móc przyjemnie przeżyć święta i nie stresować się dietą?

Osoby, które są aktualnie na diecie i mają rozpisany plan posiłków przez dietetyka, powinny zrobić sobie przerwę. Dieta jest dla nas, a nie my dla diety. Nie jedźmy do rodziny z wagą spożywczą, aby odważać kolejne produkty do przygotowania posiłków. Nie gotujmy osobno posiłków, które w niczym nie przypominają dań wigilijnych. Nie róbmy sobie wyrzutów, że zjedliśmy kawałek ciasta.

Za to zwiększmy uwagę, co nakładamy sobie na talerz i jaką porcję.

Nie pośćmy cały dzień w dzień Wigilii, a zjedzmy dwa lekkie posiłki i większą kolację. Nie podjadajmy w czasie przygotowań posiłków, bo to często stwarza złudne poczucie, że nic nie jemy, a w rezultacie kalorię w ciągu dnia rosną. Wybierajmy posiłki bez panierki. Zamiast czystego majonezu do sałatek, zmieszajmy go z jogurtem naturalnym. Zamiast kilka kostek ciasta, zjedzmy to jedno i delektujmy się nim długo 🙂

Pamiętajmy, że alkohole to bomba kaloryczna. Tutaj należy zwrócić szczególną uwagę i mocno się pilnować.

Osoby z dolegliwościami układu pokarmowego powinny zwrócić uwagę na kilka rzeczy.

Jeżeli ktoś ma celiakię lub jest nadwrażliwy na gluten to wie, że pewne potrawy muszą być wykonane z innych składników. Obecnie jest cała masa serwisów internetowych z przepisami bezglutenowymi i naprawdę można zrobić wszystkie wigilijne dania bez glutenu.

Ciasto na pierogi bezglutenowe:

Składniki:
200 g mąki ryżowej,
160 g skrobi z tapioki,
250 ml wrzącej wody,
szczypta soli,
olej-do przelania ugotowanych uszek/pierogów,
białko jajka-opcjonalnie, w razie gdybyśmy mieli problem ze sklejeniem.

Wykonanie: Mąki przesiać, wymieszać, wlać wrzątek. Łyżką wymieszać składniki. Następnie wyrabiać ciasto ręką. Przykryć w misce talerzykiem – ciasto nie będzie wysychało. Podsypać skrobią z tapioki i rozwałkować ciasto na ok. 2 mm grubości.
Reszta wg uznania.

Dla osób z chorobami jelit i wątroby problemem mogą być grzyby, groch, fasola, kapusta, okraszone spora ilością tłuszczu. Tutaj proponuję umiar. Nałóżmy sobie jedną łyżkę dania, które może nam zaszkodzić, zamiast całej porcji. Do kapusty i strączków dodajmy sporą ilość majeranku i kminku, aby pobudzić procesy trawienne. Unikajmy potraw smażonych.

Dobra wiadomość dla wszystkich jest taka, że polska Wigilia jest jedną z najzdrowszych.
Barszcz wigilijny, zrobiony na naturalnym zakwasie z buraków, zawiera betanine – naturalny barwnik mający właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwnowotworowe. Obniża również poziom “złego” cholesterolu. Cennym składnikiem buraków jest też pochodna aminokwasu glicyny – betaina, zapobiegająca miażdżycy.

Chrzan, który dodaje się do barszczu lub buraków zawiera izotiocyjaniny o właściwościach przeciwnowotworowych oraz inne glukozynolany o właściwościach silnie przeciwbakteryjnych.

Karp wigilijny i śledzie to cenne i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które zapobiegają chorobom cywilizacyjnym, poprawiają nastrój i przyczyniają się do prawidłowego rozwoju układu nerwowego u dzieci i wspomagają osoby starsze.

Kutia (mak, miód, bakalie i zboże) – to prawdziwa zdrowa bomba odżywcza.
Mak jest bogatym źródłem witamin z grupy B, witaminy E oraz niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastków – składników mineralnych takich jak: wapń, magnez, cynk, fosfor, żelazo, miedź, potas, mangan i selen. Mak to bardzo dobre źródło błonnika pokarmowego. Dla osób nie mogących spożywać mleka i jego pochodnych mak może być cennym źródłem wapnia. Zawartość wapnia w 100 g maku to aż 1438 miligramów. Dla porównania: w 100 gramach białego sera znajduje się ok. 100-200 mg wapnia, w mleku 100-120 mg.
Miód ma silne właściwości przeciwbakteryjne i wzmacniające.
Bakalie w formie suszonych owoców i orzechów to przede wszystkim spora ilość błonnika, który reguluje pracę jelit oraz dba o właściwą florę jelitową. Orzechy zawierają dużą dawkę cynku, magnezu i witamin z grupy B, witaminy E. Wpływają na dobrą kondycje psychiczną, poprawiają pamięć, poprawiają witalność.
Kompot z suszu to moc witamin A, C, K, oraz witamin z grupy B. Dodatki do kompotu w postaci goździków, cynamonu, imbiru to cała masa substancji biologicznie czynnych, które działają przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Taki kompot ma właściwości rozgrzewające, wspomaga trawienie i odporność.

 Zdrowy kompot z suszu:  

Składniki:
p
ół kg pokrojonych owoców suszonych (jabłek, gruszek, śliwek, moreli), raczej w równych proporcjach,
2 litry wody,
laska cynamony,
kilka goździków,
gwiazdka anyżu,
kawałek skórki sparzonej pomarańczy (tylko pomarańczowa część),
świeże jabłko,
2 – 3 łyżki soku z cytryny

Wykonanie: Owoce suszone należy umyć (lub sparzyć), a następnie włożyć do dużego garnka, zalać wodą i moczyć przez około pół godziny. Razem z owocami można też dodać przyprawy: laskę cynamonu, goździki, anyż i skórkę z pomarańczy. Następnie całość zagotować i gotować na małym ogniu przez ok. 10 minut aż owoce zmiękną.
N
a koniec gotowania dodajemy pokrojone jabłko, doprawiamy sokiem z cytryny i gotowe! Kompot przed podaniem należy odstawić na około 3 godziny. 

Czerpmy moc ze Świąt. Niech dania przez nas przygotowane służą naszemu zdrowiu, nie tylko na świętach, ale i przez cały rok.

Autor: Monika Czerepak | dietetyk

www.zdrowe-zmiany.pl

 

Aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony musisz zgodzić się z nasza polityką cookies.
Rozpoczęcie korzystania ze strony jest równoznaczne z jej zaakceptowaniem. Dowiedz się więcej.

Ustawienia ciasteczek podczas przeglądania tej strony są ustawione w trybie "akceptuj", aby zapewnić Ci najlepsze możliwe doświadczenia podczas korzystania z jej zawartości. Jeśli kontynuujesz korzystanie ze strony bez wprowadzania zmian w ustawieniach przeglądania lub klikniesz "AKCEPTUJĘ" tym samym wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.

ZAMKNIJ TEN KOMUNIKAT